Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgesinde görev yapan okul öncesi öğretmenlerinin mesleki doyumları ve ailelerle ilişkilerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Okul Öncesi Öğretmenliği, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SİNEM ADAK ELASLAN

Danışman: Fatma Tezel Şahin

Özet:

Bu çalışma Doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölgesinde görev yapan okul öncesi öğretmenlerinin mesleki doyumları ile sınıfına devem eden çocukların aileleri ile olan ilişkilerinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini Doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölgesindeki illerde, Milli Eğitim Bakanlığı bünyesindeki bağımsız anaokullarında ve ilkokullara bağlı anasınıflarında çalışan 292 okul öncesi öğretmeni ve sınıflarına devam eden 1402 çocuğun ailesi araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Araştırmada öğretmenlerin demografik özelliklerini belirleyebilmek amacıyla “Öğretmen Genel Bilgi Formu”, çocukların ve ailelerin demografik özelliklerini belirleyebilmek amacıyla “Aile Genel Bilgi Formu”, öğretmenlerin mesleki doyumlarını belirleyebilmek amacıyla “Mesleki Doyum Ölçeği”, öğretmenlerin ailelerle olan iletişim ve işbirliğini belirlemek amacıyla “Öğretmen Aile İletişim ve İşbirliği Ölçeği” kullanılmıştır. Gruplar arasındaki farklılıklar incelenirken değişkenlerin normal dağılımdan göstermemesi nedeniyle Mann Whitney U ve Kruskal Wallis-H Testlerinden yararlanılmıştır. Gruplar arasında farklılık olup olmama durumu Post-Hoc Çoklu Karşılaştırma Testi ile belirlenmiştir. Okul öncesi öğretmenlerinin yaş ve en son çalıştığı kurumdaki görev süresine göre mesleki doyumlarında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunurken, mesleki kıdem, gruptaki çocuk sayısı ve diğer personelle çalışma durumuna göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık görülmemiştir. Öğretmen Aile İletişim ve İşbirliği Ölçeği’nin İletişim, Beklenti, İşbirliği, Aile Katılımı alt boyutları ve ölçeğin toplam puanları bakımından öğretmenlerin sınıfına devam eden çocukların yaşı, doğum sırası, kardeş sayısı, anne yaşı, anne öğrenim durumu, baba yaşı ve baba öğrenim durumuna göre istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Mesleki Doyum Ölçeği puanları ile Öğretmen Aile İletişim ve İşbirliği Ölçeği puanları bakımından gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı, zayıf ve aynı yönlü bir ilişki bulunmuştur. Öğretmenlerin mesleki doyumları arttıkça iletişim, beklenti, işbirliği, aile katılımı ve öğretmen aile iletişim ve işbirliği toplam puanları da artmaktadır. 

Anahtar kelime: Okul Öncesi, Öğretmen, Mesleki Doyum, Aile, İletişim ve İşbirliği