Ek desteğe ihtiyacı olan çocuklara özbakım becerilerinin öğretiminde öğretmen eğitim programının etkililiği


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: YASEMİN DOĞAN

Danışman: SALİH ÇAKMAK

Özet:

Bu araştırmada, okul öncesi öğretmenlerine uygulanan “Öğretmen Eğitim Programı” nın ek desteğe ihtiyacı olan çocuklara “Özbakım Becerileri” nin kazandırılmasına etkisi incelenmiştir. Araştırmanın katılımcıları Aksaray Mili Eğitim Müdürlüğüne bağlı müstakil anaokullarında görev yapan okul öncesi öğretmenlerinden seçilmiştir. Bu araştırmaya üç okul öncesi öğretmeni katılmıştır. Araştırmada tek denekli deneysel desenlerden “denekler arası çoklu yoklama düzeyi deseni” kullanılmıştır. Verilerin toplanması amacı ile başlama düzeyi, eğitim süreci, eğitim sırasında değerlendirme ve eğitim sonunda değerlendirme, genelleme ve izleme aşamaları kameraya kaydedilmiştir. Bu araştırmanın deney süreci yedi bölüm ve her bir bölüm için altı aşamada gerçekleştirilmiştir. Deney sürecinin bölümleri; aile görüşmesi gerçekleştirme, kontrol listesi uygulama, beceri analizi yapma, amaç yazma, öğretim öncesi hazırlık, eşzamanlı ipucu ile öğretim yapmanın öğretildiği oturumlardır. Deney sürecinin her bir bölümü için ayrı ayrı olmak kaydıyla; başlama düzeyinin belirlenmesi, uygulama, uygulama sırası değerlendirme, uygulama sonu değerlendirme, genelleme ve izleme aşamalarına yer verilmiştir. Uygulama, uygulama sonu değerlendirme, genelleme ve izleme verileri kamera kaydı ile toplanmıştır. Araştırma verileri grafiksel olarak analiz edilmiştir. Ayrıca bu araştırma kapsamında “Ek Desteğe İhtiyacı Olan Çocuklara Özbakım Becerilerinin Öğretiminde Öğretmen Eğitim Programı” nın yürütülmesi ile ilgili öğretmenlerin görüşü değerlendirilmiştir. Araştırma verileri, “Öğretmen Eğitim Programının” okul öncesi öğretmenlerinin ek desteğe ihtiyacı olan çocuklara “Özbakım Becerilerini” öğretmek için gerçekleştirmesi beklenen aşamaları kazandıklarını, genellediklerini ve sürdürdüklerini göstermiştir. Ayrıca katılımcı öğretmenler araştırmanın sosyal geçerlik verilerinde, “Öğretmen Eğitim Programı” nın özbakım becerilerinin öğretimine yönelik etkisi ve programın video aracılığıyla sunulması anlamında olumlu görüş bildirmişlerdir