THE EFFECT ON SUCCESSS AND ATITUDE OF STUDENT IN TEACHING ART MOVEMENTS BY CREATIVE DRAMA METHOD


Thesis Type: Postgraduate

Institution Of The Thesis: Gazi University, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, DRAMA VE EĞİTİM ANABİLİM DALI , Turkey

Approval Date: 2020

Thesis Language: Turkish

Student: SİNEM ŞENTÜRK TOSUN

Supervisor: Türker Eroğlu

Abstract:

Eğitim sistemi öğrenciyi bütün yönleriyle geliştirip ve topluma faydalı bireyler olmayı amaç edinirken, genel eğitimin en önemli alanlarından biri olan sanat eğitimiylede öğrencide duygu, düşünce ve hayal dünyasını zenginleştirmeyi hedefler. Belirlenen bu hedeflerin gerçekleşmesinde öğrenme sürecinde öğrencinin katılmasına olanak sağlayan, yaparak yaşayarak öğrenmesini gerçekleştiren, öğrenci merkezli yöntemlere yer verilmesinde yaratıcı drama yöntemi önemli bir yere sahiptir. Bu çalışma 2019-2020 eğitim öğretim yılında eğitim gören 7. sınıf öğrencilerine uygulanmış olup; Görsel Sanatlar Dersi “Sanat Akımları” konusunun öğretilmesinde yaratıcı drama yönteminin öğrencilerin başarısına ve tutumlarına olan etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nicel araştırma, ön-test, son-test ve deneysel desen kullanılmıştır. Bu çalışmada, Demirel İ. (2011) tarafından geliştirilen “Görsel Sanatlar Dersine Yönelik Tutum Ölçeği” ile “Sanat Akımları Başarı Testi” kullanılmıştır. Bu tutum ve başarı testinin pilot uygulaması, toplam 320 öğrenciye uygulanmış, güvenilirliği test edilmiştir. Biri Deney Grubu, diğeri Kontrol Grubu olmak üzere iki ayrı grup belirlenmiştir. Ders anlatımına başlamadan önce her iki gruba da “Görsel Sanatlar Tutum Ölçeği” ve “Sanat Akımı Başarı Testi” ön-test olarak uygulanmıştır. Daha sonra Deney grubuna  “Sanat Akımları” konusu drama yöntemi ile anlatılmış; Kontrol Grubuna ise geleneksel yöntem uygulanarak ders işlenmiştir. 6 hafta süren ders anlatımları ve uygulamalar sonunda Deney ve Kontrol Gruplarına “Görsel Sanatlar Tutum Ölçeği” ve “Sanat Akımları Başarı Testi” son-test olarak uygulanmıştır. Ön-test ve son-test tutum ve başarı ölçeğinden edinilen veriler t-Test ve SPSS 20 programında yapılmıştır. Sonuçlar karşılaştırıldığında yaratıcı drama yöntemiyle eğitim alan Deney Grubunun, geleneksel öğretim yöntemi ile eğitilen Kontrol Grubuna göre tutum ve başarı değerlendirme ölçeğinde Deney Grubu uygulmalarında anlamlı bir fark görülmüştür. Sadece yetenekli öğrencilerin ilgisini çekebilmekten çıkıp, tüm öğrencilerin dersten keyif aldıkları görülmüştür. Bu doğrultuda yaratıcı drama yönteminin kullanımının uygun olan diğer konularda da artırılması önerilmektedir. Anahtar Kelimeler : Yaratıcı drama yöntemi, sanat akımları, ,tutum ölçeği, başarı ölçeği