SINIF ÖĞRETMENLERİNİN SINIF YÖNETİM BECERİLERİ İLE İŞ DOYUM DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, TEMEL EĞİTİM ANABİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FADİME SAĞLAMÇUBUKCU

Danışman: Bekir Buluç

Özet:

Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetim becerileri ile iş doyumları

arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırmada, tarama modelinin bir türü olan ilişkisel

tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Ankara ili merkez ilçelerinde

bulunan 400 sınıf öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmada, veri toplama aracı olarak Baloğlu

(2001) tarafından geliştirilen ve 43 madde ve 4 alt boyut halinde yeniden düzenlenen

“Sınıf Yönetimi Becerisini Değerlendirme Ölçeği”, Weiss, Dawis, England ve Lofquist

(1967) tarafından geliştirilen ve Baycan (1985) tarafından Türkçe’ye çevrilen “Minnesota

İş Doyum Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler, aritmetik ortalama, standart sapma, frekans,

yüzde, t testi, Mann Whitney-U Testi, Kruskal Wallis Testi, Pearson korelasyon analizi (r)

ve Çoklu Regresyon Analizi teknikleriyle analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre,

öğretmenlerin sınıf yönetim becerileri ile iş doyum düzeyleri arasında düşük düzeyde,

pozitif yönlü anlamlı bir ilişki söz konusu iken sınıf yönetim becerilerinin iş doyum

düzeyleri üzerinde pozitif yönde, düşük düzeyde bir yordayıcılığa sahip olduğu

görülmüştür. Öğretmenlerin sınıf yönetimi becerileri; cinsiyet, yaş, eğitim durumu, mesleki

kıdem, okutulan öğrenci sayısı ve okutulan sınıf düzeyine göre anlamlı farklılıklar

gösterirken; medeni durum değişkenine göre anlamlı bir farklılık göstermediği sonucuna

ulaşılmıştır. Öğretmenlerin iş doyum düzeyleri; cinsiyet, yaş, medeni durum, eğitim

durumu, mesleki kıdem, okutulan öğrenci sayısı ve okutulan sınıf düzeylerine göre anlamlı

bir farklılık göstermediği sonucuna ulaşılmıştır.

Anahtar Kelimeler: Sınıf öğretmenleri, sınıf yönetim becerileri, iş doyumu