Eğitsel amaçlı bilgisayar oyunlarının coğrafya derslerinde kullanılmasının öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: TAYFUR BAKIR

Danışman: SALİH ŞAHİN

Özet:

Bu araştırmanın amacı, eğitsel amaçlı bilgisayar oyunlarının coğrafya derslerinde kullanımına yönelik öğrenci görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırma öntest sontest kontrol gruplu deneysel yaklaşımlı bir model olarak tasarlanmıştır. Araştırmada kullanılan verileri toplamak amacıyla uzman ve öğretmen görüşleri alınarak üç bölümden oluşan bir anket formu geliştirilmiştir. Anketin birinci bölümünde öğrencilere ait demografik bilgilere yönelik sorular, ikinci bölümde 26 maddeden oluşan üçlü Likert tipi bir dereceleme ölçeği, üçüncü kısımda ise açık uçlu sorular yer almaktadır. Araştırmanın evrenini, 2013-2014 eğitim-öğretim yılında Konya ilinde faaliyet gösteren iki lise, örneklemi ise yine bu okullarda eğitim gören toplam 247 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma, 9. sınıf coğrafya dersi Bölgeler ve Ülkeler öğrenme alanı ile 10. sınıf coğrafya dersi, Mekânsal Bir Sentez: Türkiye öğrenme alanında yer alan kazanımları ve beş haftalık bir uygulama süresini kapsamaktadır. Araştırma süreçleri içerisinde elde edilen verilerin istatistik analizi için SPSS paket programı kullanılmıştır. Araştırmaya katılan deney ve kontrol gruplarının uygulamadan önce ve sonra elde edilen ölçüm puanlarına bakılarak, eğitsel bilgisayar oyunlarının öğrenci görüşleri üzerindeki etkileri incelenmiştir. Araştırmanın sonucunda, geleneksel yöntemlerle ders anlatılan öğrencilerle, coğrafya içerikli eğitsel bilgisayar oyunlarının oynatıldığı öğrencilerin, bu oyunlara yönelik düşünceleri arasında anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür. Ayrıca, katılımcı öğrencilerin neredeyse tamamına yakın bir kısmının bu oyunlara yönelik düşüncelerinin olumlu olduğu da elde edilen sonuçlar arasındadır.