Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2016
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Hakan Akbaba
Danışman: HALUK KOÇ
Özet:Araştırmanın amacı, Ankara ili Yenimahalle ilçesindeki Meslek Liselerinde görev yapan beden eğitimi öğretmenlerinin tükenmişlik düzeylerini belirlemek ve tükenmişlik düzeylerini yaş, cinsiyet, medeni durum, mesleki hizmet yılı ve haftalık ders yüküne göre karşılaştırmaktır. Araştırmanın örneklemini, Milli Eğitimi Bakanlığı'na bağlı Ankara ili Yenimahalle ilçesinde çalışan, beden eğitimi öğretmenleri oluşturmuştur. Öğretmenlerin tükenmişlik düzeylerini belirlemek için Maslach Tükenmişlik Ölçeği ve kişisel bilgiler için de Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde Tek Yönlü Varyans Analizi, t-testi ve Tukey Testi'nden yararlanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda araştırmaya katılan beden eğitimi öğretmenlerinin; duygusal tükenme ve duyarsızlaşma boyutlarında düşük, kişisel başarı boyutunda yüksek düzeyde oldukları görülmüştür. Buradan hareketle araştırmaya katılan beden eğitimi öğretmenlerinin tükenmişliklerinin düşük olduğu sonucu çıkarılabilmektedir. Beden eğitimi öğretmenlerinin; yaşlarına, cinsiyetlerine, medeni durumlarına ve haftalık ders yüklerine göre tükenmişliklerine bakıldığında ise duygusal tükenme, duyarsızlaşma ve kişisel başarı boyutlarında anlamlı bir fark olmadığı saptanmıştır. Öğretmenlerin mesleki hizmet yıllarına göre tükenmişliklerine bakıldığında ise duyarsızlaşma boyutunda anlamlı fark olduğu görülmüş ve bu farkın hizmet yılı 10 ve daha az olan öğretmenlerden kaynaklandığı bulunmuştur. Beden eğitimi öğretmenlerinin tükenmişliklerinin düşük düzeyde olduğu ve tükenmişlik düzeylerinin hizmet yılına göre değişiklik gösterirken; yaş, cinsiyet, medeni durum ve haftalık ders yükü gibi değişkenler açısından, farklılık göstermediği sonucuna varılmıştır.