Üniversite öğrencilerinde pozitif şemaların iyi oluş ve psikolojik belirtileri yordaması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Öğrenci: SABİRE KILIÇ

Danışman: GALİP YÜKSEL

Özet:

Bu araştırmada üniversite öğrencilerinin pozitif şemaların iyi oluş ve psikolojik belirtileri yordamadaki rolünün incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma ilişkisel tarama modeli kullanılarak yürütülmüş ve katılımcılara kolaylıkla bulabilene örnekleme yöntemi ile ulaşılmıştır. Araştırmada veri toplama araçlaçları olarak, Kişisel Bilgi Formu, PERMA Çok Boyutlu İyi Oluş Ölçeği, Kısa Semptom Envanteri ve Türk kültürüne uyarlama çalışması araştırma kapsamında gerçekleştirilen Pozitif Şema Ölçeği kullanılmıştır. Çalışma sonucunda Pozitif Şema Ölçeğiznin Türkçe formunun üniversite öğrencilerinin pozitif şemalarının ölçülmesinde geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olarak gerekli psikometrik özellikleri taşıdığı görülmüştür. Ayrıca, pozitif şemalar hem iyi oluşun hem de psikolojik belirtilerin yordanmasında anlamlı bulunmuştur. Araştırmada pozitif şema alt boyutlarının iyi oluş ve psikolojik belirti alt boyutlarını yordanması incelenmiş ve iyi oluş ve psikolojik belirtilerin alt boyutların yordanmasında anlamlı bulunan pozitif şema alt boyutlarının farklılık gösterdiği görülmüştür. Araştırma sonuçları ilgili alanyazın doğrultusunda tartışılmış ve araştırma kapsamında elde edilen bulgular temel alınarak öneriler üretilmiştir.