ORTAÖĞRETİM COĞRAFYA DERSLERİNDE EV ÖDEVLERİNE YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ (YOZGAT İLİ ÖRNEĞİ)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Mehmet Ali OĞUZ

Danışman: SALİH ŞAHİN

Özet:

Bu tez, ortaöğretim coğrafya derslerinde ev ödevi ile ilgili öğretmen görüşlerini tespit etmek amacıyla yapılmış bir araştırmayı kapsamaktadır. Araştırmanın örneklemini 2009-2010 eğitim öğretim yılında Yozgat İli sınırları içindeki okullarda görev yapan 75 coğrafya öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada tarama modeli kullanılmış, ortaöğretim coğrafya dersinde ev ödevlerine yönelik öğretmen görüşlerini belirlemek için öğretmenlere anket uygulanmıştır. Araştırmada ilk olarak literatür taraması yapılmış ev ödevi ile ilgili çalışmalar incelenmiştir. Coğrafya dersinde ev ödevleri ile öğretmen görüşlerini belirlemeye yönelik anket geliştirilmiştir. Coğrafya dersinde ev ödevleri ile öğretmen görüşlerine ait veriler bu anketle toplanmıştır. Araştırmada elde edilen sayısal verilerin çözümlenmesinde SPSS (Statistical Package for Social Sciences) paket programı kullanılmıştır. Öğretmenlerin maddeler hakkındaki görüşlerine ait puanların ayrı ayrı aritmetik ortalamaları ve standart sapmaları hesaplanmıştır. Görüşler "tzz testi ile test edilmiştir. İkiden fazla grupların ortalamaları arasındaki farkın ortaya çıkarılabilmesi amacıyla tek yönlü varyans analizi (ANOVA) test tekniğinden faydalanılmıştır. Öğretmenler, ev ödevlerinin, öğrencileri araştırmaya sevk ettiğini, zamanı planlı kullanma alışkanlığı kazandırdığını, sorumluluk duygusunu geliştirdiğini, kalıcı öğrenmeyi sağladığını, öğrencilerin başarısını artırdığını düşünmektedir. Ev ödevlerinin coğrafya dersindeki becerilerin kazandırılmasında, problem çözme becerilerinin geliştirilmesinde, grup çalışmasında kullanılması gerektiğini inanmaktadırlar. Ayrıca Coğrafya öğretmenleri coğrafya derslerinde ödev verirken coğrafi bilinç oluşturmaya ve tasarruf bilincinin gelişmesine, öğrencilerin çevre sorunlarına karşı bilinç geliştirmesine özen göstermektedir. Öğretmenler, ödev vermede ders kitaplarından, öğrencilerin sosyo-ekonomik durumlarından, çalıştıkları okul türünden, ödevler ile ilgili yöntem ve bilgi yetersizliğinden kaynaklanan sorunlar yaşamaktadır.