Eğitim amaçlı bilgisayar oyunlarının okul öncesi eğitimde kullanımına yönelik öğretmen görüşleri: Ankara ili örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: ÖZNUR ÇAKIR BABAYİĞİT

Danışman: SERÇİN KARATAŞ

Özet:

Bu araştırmanın amacı; eğitim amaçlı bilgisayar oyunlarının okul öncesi eğitimde kullanımına yönelik öğretmen görüşlerini belirlemektir. Tarama modelinin kullanıldığı araştırmanın çalışma grubunu Ankara'da Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı bağımsız anaokullarında görev yapan ve anket uygulamasını kabul eden toplam 142 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada, ölçme aracı olarak, araştırmacı tarafından hazırlanan ve iki bölümden oluşan anket kullanılmıştır. Görüş anketinin güvenirliliğini belirlemek amacıyla Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayıları hesaplanmış ve 0,895 olarak bulunmuştur. SPSS 21.0 paket programından yararlanılarak veriler üzerinde gerekli istatistiksel çözümlemeler yapılmıştır. Araştırmanın ilk alt sorusunu test etmek için yapılan Tek Yönlü ANOVA testi sonucu okul öncesi öğretmenlerinin sınıf içi etkinliklerde eğitim amaçlı bilgisayar oyunu kullanma durumlarının yaşa, mesleki kıdeme, öğrenim düzeyine, günlük hayatta bilgisayar oyunu oynama sıklığına göre farklılık göstermediği tespit edilmiştir. Bunun yanı sıra yapılan Bağımsız Örneklem t Testi sonucu da Eğitim Amaçlı Bilgisayar Oyunu kullanımına ilişkin daha önce eğitim alan öğretmenlerin eğitim almayanlara göre bu tür oyunları daha sık kullandığı tespit edilmiştir. Araştırmanın diğer alt sorusu olan öğretmenlerin Eğitim Amaçlı Bilgisayar Oyunu kullanımına yönelik görüşlerinin yaşa, mesleki kıdeme, öğrenim düzeyine, bilgisayar oyunu oynama sıklığına ve Eğitim Amaçlı Bilgisayar Oyunu kullanım sıklığına göre farklılaşıp farklılaşmadığını anlamak amacıyla Tek Yönlü ANOVA testi kullanılmıştır. Öğretmenlerin Eğitim Amaçlı Bilgisayar Oyunlarıyla ilgili eğitim alma durumlarına göre konuyla ilgili görüşlerinin farklılık gösterip göstermediğini tespit etmek için de Bağımsız Örneklem t Testi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucu; yaş olarak en üst gruptaki öğretmenlerin, en genç yaş grubundaki öğretmenlere göre Eğitim Amaçlı Bilgisayar Oyunlarını daha çok boş vakitleri değerlendirmek için kullandığı, oyunları sıkıcı bulduğu ve oyunların çocuklar üzerinde bağımlılık yaptığını düşündüğü tespit edilmiştir. Öğretmen görüşlerinin mesleki kıdeme göre farklılaşmadığı görülürken, lisans mezunu öğretmenlerin önlisans mezunu olanlara göre Eğitim Amaçlı Bilgisayar Oyunlarının çocuklar açısından faydalı olduğu ve bu oyunların sınıf içi etkinlikleri olumlu yönde etkileyeceği yönündeki görüşlere daha çok katıldıkları görülmüştür. Günlük yaşamında bilgisayar oyunu oynayan öğretmenlerin, beklentileri doğrular şekilde hiç oynamayanlara göre, sınıf içi etkinliklerinde oyun kullanımına daha olumlu baktığı ve uygulama konusunda kendilerine daha çok güvendikleri tespit edilmiştir. Benzer şekilde sınıf içinde bilgisayar oyunu kullanan öğretmenlerin hiç kullanmayanlara göre bu konudaki olumlu görüşlere daha fazla katılım gösterdikleri görülmüştür.