Sucul ekosistem kirliliğinin önlenmesi üzerine öğretmen adaylarının görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Öğrenci: ÖZGE VURAL

Danışman: ALİ GÜL

Özet:

Bu araştırmanın temel amacı; sucul ekosistem kirliliğinin önlenmesi üzerine öğretmen adaylarının görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırmada betimleme-inceleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2009-2010 eğitim-öğretim yılında Gazi Üniversitesi, İlköğretim Bölümü Fen Bilgisi Öğretmenliği Anabilim Dalı'nın 2. ve 4. sınıflarında öğrenim gören 222 öğretmen adayı ile Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Bölümü, Biyoloji Eğitimi Anabilim Dalı'nın 3. ve 5. sınıflarında öğrenim gören 46 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırma süresince veriler, sucul ekosistem kirliliğinin sebep, önlem, etki ile inanç alt boyutlarını içeren ve araştırmacı tarafından geliştirilen anket ile elde edilmiştir. Ölçme aracının uygulanması sonucu elde edilen veriler SPSS istatistik programı ile analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre öğretmen adayları, sucul ekosistem kirliliğinin önlenebilmesi için sucul ekosistem kirleticilerinin iyi tanınması, petrol ürünleri ile motor yağı, deterjan, boya gibi zararlı kimyasalların sucul ekosisteme girmesinin engellenmesi, atık suların arıtılması, uluslararası antlaşmalarla yaptırım gücü yüksek yasalar konulması gerektiğini belirtmişlerdir. Öğretmen adaylarına göre sucul ekosistem kirliliğinin önlenebilmesi için toplumun bilinçlendirilmesi ve çevreye duyarlı bir nesil yetiştirmenin alınacak en etkili önlem olduğu belirlenmiştir.