İlkokul 4. sınıf sosyal bilgiler dersinde Türk büyüklerine saygı, aile birliğine önem verme ve vatanseverlik değerlerinin karma yaklaşıma dayalı etkinliklerle öğretimi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Öğrenci: OĞUZHAN GÜMÜŞ

Danışman: BEKİR BULUÇ

Özet:

Araştırmada, İlkokul 4. sınıf Sosyal Bilgiler dersinde Türk Büyüklerine Saygı, Aile Birliğine Önem Verme ve Vatanseverlik değerlerinin karma yaklaşıma dayalı etkinliklerle öğretiminin öğrenci tutumlarına etkisi tespit edilmiş ve bu değerlerin öğretiminden elde edilen bulgular değerlendirilmiştir. Araştırmada, deney grubunda karma yaklaşıma dayalı etkinliklerle değer eğitimi çalışmaları uygulanırken, kontrol grubunda uygulanmamıştır. Her iki grubun tutumları arasındaki farkı belirlemek üzere ön test-son test kontrol gruplu yöntem kullanılmıştır. Araştırmada nicel ve nitel veri toplama araçları bir arada kullanılmıştır. Araştırmanın nicel verileri araştırmacı tarafından geliştirilen tutum ölçeği ile elde edilmiştir. Her etkinlikle ilgili nitel verileri elde etmek için görüş belirleme formları geliştirilmiş ve veriler bu formlarla elde edilmiştir. Nicel verilerin analizinde Bağımsız T Testi kullanılmış, nitel verilerin analizinde içerik analizi yaklaşımı kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2012-2013 öğretim yılında Ankara ili Mamak ilçesi Özkent Akbilek Ortaokulunda öğrenim gören 4. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Deney grubu (32) 4/A, kontrol grubu (33) ise 4/B öğrenci olmak üzere toplam 65 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma sonucunda, Türk Büyüklerine Saygı, Aile Birliğine Önem Verme ve Vatanseverlik değerlerinin karma yaklaşıma dayalı etkinliklerle öğretildiği deney grubunun tutum puanlarında artış olduğu görülmüş ve deney grubu lehine anlamlı farklılıkların olduğu belirlenmiştir. Karma yaklaşıma dayalı etkinliklerle yürütülen değer öğretiminin öğrencileri etkilediği ve ilgili değerin öğrenimini kolaylaştırdığı tespit edilmiştir. Deneysel işlem sonrasındaki bulgulara göre deney grubu öğrencilerinin kültürel değerlere sahip çıkan, aile geçmişlerini öğrenmeye istekli bireyler oldukları tespit edilmiştir. Deney grubu öğrencileri Türk büyüklerini kendilerine örnek almanın faydalı olacağını belirtmişlerdir. Yaşadıkları vatanın topraklarının kolay kazanılmadığının bilincinde oldukları anlaşılmıştır.