Dil Becerileri Öğretiminde İngilizce Öğretmenliği Programı Adaylarının Görev Değerlendirme Stillerinin İncelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, YABANCI DİLLER EĞİTİMİ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: ÇINAR YAVUZ

Danışman: Bena Gül Peker

Özet:

Bu çalışmanın amacı, İngilizce dili öğretimi öğretmen adaylarının okuma, dinleme, konuşma

ve yazma becerileri olan dil becerilerinin mikro öğretme uygulamalarında etkinlik

değerlendirme stillerini araştırmaktır. Araştırmada nicel ve nitel araştırmalardan oluşan karma

yöntem kullanılmıştır. Yedi farklı anket geliştirilmiş olup, toplam 343 anket analiz edilmiştir.

Anketler, Gül Peker'in (2010) çalışmasından esinlenen pozitif ve negatif değerlendirmelerin

süremine dayanarak oluşturulmuştur. Değerlendirme için üç kriter daha da geliştirilmiş ve yedi

farklı anketin tümüne dahil edilmiştir. Nicel çalışmanın sonuçları, etkinlik değerlendirme

stillerinin olumsuzluktan çok olumlu olduğunu ortaya koymuştur. Sunum aşamalarında

etkinlik değerlendirme stilleri, hazırlık aşamalarındakine göre daha olumlu bulunmuştur.

Olumlu ve olumsuz görev değerlendirmelerinin ardındaki nedenleri araştırmak için, öğretmen

adaylarının mikro eğitim çalışmalarında duyguların ve değerlendirmelerin kritik rolünü

vurgulayan zengin görüşler sağlayan 16 adet derinlemesine mülakat yapılmıştır. Ayrıca, üç

kritere dahil edilen olumlu ve olumsuz değerlerin sürekliliği üzerine sunulan yeni ölçek,

ilerideki çalışmalarda kullanılmak üzere geçerli ve güvenilir bulunmuştur.


Anahtar Kelimeler : Duygu, Etkinlik Değerlendirme Stilleri, Mikro Öğretme, Dil Becerileri