Göç konularının öğretiminde kullanılan yöntem-tekniklere ilişkin coğrafya öğretmenlerinin görüşleri: Ankara örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: GÜLDEN KILIÇ

Danışman: SALİH ŞAHİN

Özet:

Geçmişten günümüze etkili olan ve izler bırakan göç olgusu, bireyler ve toplumlar üzerinde büyük önem taşımaktadır. Coğrafya derslerinin içeriğinde yer alan göç konusu, öğrenme-öğretme sürecinde hangi amaçla, hangi içerikle ve ne kadar öğretildiği, yeni kuşaklara aktarılması açısından önemli bir konudur. Bu sebeple bu araştırmanın amacı; Coğrafya öğretmenlerinin göç konularının öğretiminde kullandıkları yöntem-teknik ve davranışlara ilişkin görüşlerini belirlemektir. Bu araştırma betimsel desenli bir araştırma olup, veri toplamak amacıyla; beşli likert tipinde anket geliştirilmiştir. Anket çalışması Ankara il merkezinde görev yapan 73 Coğrafya öğretmenine uygulanmıştır. Coğrafya öğretmenlerinin göç konularının öğretiminde kullandıkları yöntem ve teknikleri içeren ifadelerin verileri, frekans ve yüzde dağlımı tabloları ile belirlenip yorumlanmıştır. Verilerin analizi yapılırken önce her ifadenin betimsel verileri analiz edilmiş daha sonra cinsiyet, kıdem, mezun olunan fakülte ve görev yapılan lise bağımsız değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar aranmıştır Araştırma grubundan toplanan verilerin analizi için SPSS 17.0 (Statistical Parckages for Social Sciences) paket programı kullanılmıştır. Bu araştırmanın sonuçlarına göre; Coğrafya öğretmenlerinin göç konularının öğretiminde kullandıkları yöntem-teknik ve davranışlara ilişkin görüşlerinde, cinsiyete, kıdeme, mezun olunan fakülteye ve görev yapılan lise türüne göre anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Coğrafya öğretmenlerinin görev yaptıkları lise türleri arasında, Coğrafya öğretim programında göç konularına uygun yöntem-teknik belirlemeyi kısıtlaması ve farklı yöntem-tekniklerin kullanılamaması ve ders saati süresinin yetersizliği konularında önemli farklılıklar bulunmuştur. Fen-edebiyat mezunu olan Coğrafya öğretmenlerinin, eğitim fakültesi mezunu olan Coğrafya öğretmenlerine göre yöntem-teknik kullanımında öğrencilerin bireysel farklıklarına daha dikkat ettikleri sonucuna ulaşılmıştır. Coğrafya öğretmenleri göç konularının öğretiminde drama yöntemini ve öykü oluşturma tekniğini çok az kullanırken problem çözme yöntemini her zaman kullanmaktadırlar. Beyin fırtınası tekniği, soru cevap ve örnek olay yöntemlerini ise çoğu zaman tercih etmektedirler.