GÖRSEL SANATLAR EĞİTİMİNİN İLKÖĞRETİM I. KADEMEDEKİ ÖĞRENCİLERDE ÇEVRE BİLİNCİ DÜZEYLERİNİN GELİSMESİNE KATKISI


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Nezaket DURMUS

Danışman: MELİHA YILMAZ

Özet:

Arastırmada; 1. sınıf öğrencileri üzerinde görsel sanatlar eğitimi dersinin, öğrencilerin çevre bilinci düzeylerinin gelismesine katkısının ne oranda olduğu, çevre bilincine yönelik kazanımların islendiği görsel sanatlar dersini almadan önceki ve sonraki durumları arasındaki farklılıklar belirlenerek değerlendirilmeye çalısılmıstır. Arastırmanın evrenini Ankara ili dâhilindeki tüm ilköğretim 1. sınıf görsel sanatlar eğitimi dersi alan öğrenciler, örneklemini ise Gazi İlköğretim Okulu görsel sanatlar eğitimi dersi alan 16 kisilik 1. sınıf öğrencileri olusturmaktadır. Verilerin toplanması için \"kontrolsüz ön ve son-test\" modeli kullanılmıstır. Bu ölçekle öğrencilerin çevre bilinci düzeylerinin ortaya konması amaçlanmıstır. Bu arastırmada elde edilen bulguların sonucunda ön-test ve son-test puanlarının t-testi sonuçları ve cinsiyete göre bağımsız t-testi sonuçları kullanılmıstır. Veriler SPSS 16.0 paket programında analiz edilmistir. Arastırmada elde edilen verilerin değerlendirilmesinde tablolar kullanılmıstır. Arastırma sonucunda; 1) Uygulanan ön-test ve son-test sonuçlarında öğrencilerin çevre bilinci düzeylerinde belirgin farklılıklar olduğu görülmüstür. 2) Görsel sanatlar eğitimi dersi alan öğrencilerin, çevreye yönelik tutumlarında olumlu yönde artıs olduğu gözlemlenmistir. 3) Görsel sanatlar eğitimi dersi bireylere; doğaya, güzele, estetik olana saygı duymayı, doğal olanı korumayı, olduğu gibi kabul etme bilinci kazandırabilmektedir. Öğrencilerin, görsel sanatlar eğitimi dersi sürecinde çevre bilinçleri düzeyinde olumlu değisiklikler gösterdiği görülmüstür. Çevrelerine bakıs açılarında bazı farklılıklar görülmektedir. Doğayı sevme, ona saygı duyma, çevresindeki doğal varlıkları koruma bilinçlerinde artıs olduğu görülmüstür. 4) Uygulanan ön-test ve son-test sonucunda; öğrencilerin çevre bilinci düzeylerinde ve çevreye yönelik tutumlarında cinsiyete göre anlamlı bir farklılık göstermediği görülmüstür.