6+1 ANALİTİK YAZMA ve DEĞERLENDİRME MODELİNİN 5. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN HİKÂYE EDİCİ METİN YAZMA BECERİLERİNİ GELİŞTİRMEYE ETKİSİ


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Yasin ÖZKARA

Danışman: HAYATİ AKYOL

Özet:

Bu araştırmada, öğretimi ve değerlendirmeyi birleştiren 6+1 Analitik Yazma ve Değerlendirme Modelinin öğrencilerin hikâye edici metin yazma ve yazdıkları metni değerlendirme becerilerinin geliştirilmesinde etkili olup olmadığı belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini, 20052006 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Milli Eğitim Bakanlığı tarafından pilot okul olarak belirlenen, Ankara ili Keçiören ilçesinde bulunan Hacı Mustafa Tarman İlköğretim Okulu 5. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Hacı Mustafa Tarman İlköğretim Okulu 5. sınıf öğrencileri arasında yapılan öntest sonucunda, hikâye edici metin yazma becerileri açısından aralarında manidar bir fark bulunmayan iki şube, deney ve kontrol grubu olmak üzere örneklem olarak belirlenmiştir. Araştırmada öntest-sontest kontrol gruplu deneysel model kullanılmıştır. Veri elde etmek amacıyla 6+1 Analitik Yazma ve Değerlendirme Ölçeği ve Kendini Değerlendirme Ölçeği, elde edilen verilerin analizi için ise, yüzde (%), frekans (f), bağımlı ve bağımsız gruplar için t testi ve pearson momentler çarpımı korelasyon katsayısı kullanılmıştır. Araştırmada anlamlılık düzeyi 0.5 olarak kabul edilmiştir. Araştırma sonucunda: 1. Deney grubunda bulunan öğrencilerin yazdıkları hikâye edici metinlerden aldıkları sontest toplam puan ortalamaları ile, kontrol grubunda bulunan öğrencilerin yazdıkları hikâye edici metinlerden aldıkları sontest toplam puan ortalamaları kıyaslandığında, deney grubunda bulunan öğrencilerin hikâye edici metin yazma becerilerinin manidar düzeyde geliştiği görülmüştür. Deney grubunda bulunan öğrencilerin yazdıkları hikâye edici metinlerde fikirler, organizasyon, kelime seçimi, cümle akıcılığı, imla ve sunum özellikleriyle, kontrol grubunda bulunan öğrencilerin yazdıkları hikâye edici metinlerde yine aynı özelliklerden aldıkları sontest puanları arasında deney grubu lehine manidar bir fark görülürken üslup özelliğiyle ilgili manidar bir fark görülmemiştir. 2. Deney grubu öğrencilerinin yazdıkları hikâye edici metinlerden aldıkları öntest toplam puan ortalamaları ile, sontest toplam puan ortalamaları arasında manidar bir fark görülmüştür. Aynı zamanda kontrol grubu öğrencilerinin de yazdıkları hikâye edici metinlerden aldıkları öntest toplam puan ortalamaları ile, sontest toplam puan ortalamaları arasında manidar bir fark görülmüştür. 3. Deney grubu öğrencilerinin fikirler, organizasyon, üslup, kelime seçimi, cümle akıcılığı, imla ve sunum özellikleri ile ilgili olarak öntestten aldıkları puanlar ile ilgili özelliklere yönelik eğitim aldıktan hemen sonraki puanları arasında manidar bir fark tespit edilmiştir. 4. Deney grubu öğrencilerinin fikirler, üslup, cümle akıcılığı ve imla özellikleri ile ilgili olarak eğitim aldıktan sonraki puanları ile sontestten aldıkları puanlar arasında manidar bir fark olduğu görülürken, organizasyon, kelime seçimi ve sunum özellikleriyle ilgili olarak eğitim aldıktan sonraki puanları ile sontestten aldıkları puanlar arasında manidar bir fark olmadığı tespit edilmiştir. 5. Deney ve kontrol grubu öğrencilerinin yazdıkları hikâye edici metinlerden aldıkları kendi değerlendirme puanları ile uzmanlar tarafından verilen puanlar arasındaki ilişki incelendiğinde öğrencilerin yazılı ürünlerine kendilerinin verdiği puanlar ile uzmanların bu yazılı ürünlere verdiği puanlar arasında anlamlı bir ilişki olmadığı belirlenmiştir.