BİYOLOJİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ KAVRAM YANILGILARININ BELİRLENMESİ VE GİDERİLMESİ ÜZERİNE BİR EYLEM ARAŞTIRMASI


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, MATEMATİK VE FEN BİLİMLERİ EĞİTİMİ ANA BİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MERVE ADIGÜZEL

Danışman: Mehmet Yılmaz

Özet:

Bu araştırma, biyoloji öğretmen adaylarının Genel Biyoloji dersi I kapsamındaki konulara yönelik, kavram karmaşalarını ve yanlış öğrenmelerini sistematik bir yönergenin takip edilerek belirlenmesi ve giderilmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden, eylem araştırma yöntemi kullanılmıştır. Ayrıca araştırma Ankara’da bir devlet üniversitesinde öğrenim gören 19 biyoloji öğretmen adayı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın yaklaşımlarına uygun olarak planlanan veri toplama araçları ve eğitimler, tüm öğretmen adaylarına aynı sürede (toplam 16 hafta) araştırmacı tarafından uygulanmıştır. Araştırma sürecinde kullanılmak üzere gözlem, birebir ve grup görüşmeleri, öğrenci günlükleri, öğrencilerin not defterleri, çeşitli ölçme yöntemleri kullanılarak alan uzmanları tarafından hazırlanmış testler gibi veri toplama araçlarının kullanılmıştır Araştırma bu araçlardan elde edilen veriler üzerinden yürütülmüştür. 2018-2019 eğitim- öğretim yılında öğrenim gören birinci sınıf 19 biyoloji öğretmen adaylarının Genel Biyoloji I kapsamındaki konulara yönelik kavram yanılgıları, kavram karmaşaları ve yanlış öğrenmeleri belirlenmiştir. Bununla birlikte öğretmen adaylarının kavram yanılgıları, kavram karmaşaları ve yanlış öğrenmeleri sistematik bir yönerge uygulanarak giderilmiştir. Konuyla ilgili bulgular tartışarak yorumlanmıştır.

Anahtar Kelimeler :Kavram yanılgıları, kavram karmaşaları, yanlış öğrenmeler, biyoloji eğitimi, öğretmen adayları