Cumhuriyetten günümüze coğrafya müfredatlarında sosyal politika konularının yeri ve değişimi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: HÜLYA ÖZÜDOĞRU

Danışman: SALİH ŞAHİN

Özet:

Bu çalışmanın temel amacı Cumhuriyetten günümüze coğrafya öğretim programlarında yer alan sosyal politika konularının yerinin ve değişiminin incelenmesidir. Bu araştırma da coğrafya programlarında yer alan sosyal politikaya ait unsurlardan sosyal politikanın hedefleri, sosyal politikaları etkileyen coğrafi faktörler, sosyal politikanın araçları, sosyal politika uygulamaları ve sorunlarının 1924 tarihli ilk müfredat programından itibaren günümüze kadar hazırlanmış programlardaki yeri tespit edilmiştir. Araştırmada belirtilen amacı gerçekleştirmek için arşiv incelemesine dayalı doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. TTKB'ce hazırlanan 15 tane müfredat programına ulaşılmıştır. Bu programlar teker teker analiz edilmiştir. Ayrıca farklı dönemlerde uygulanan coğrafya öğretim programlarının gösterdikleri değişimler ele alındığından karşılaştırma tekniği de sık sık başvurulan diğer bir yöntem olmuştur. İhtiyaç duyulan dokümanlara TTKB' nin arşiv hizmetleri dairesi, yayımlar dairesi kütüphanesi ve tebliğler dergilerinden ulaşılmıştır. Yapılan çalışma sürecinde müfredatlar içerisindeki tüm konular tespit edildikten sonra bunların içinden sosyal politikaları ilgilendiren konu ve başlıklar tespit edilerek bir önceki müfredat programı ile karşılaştırma yoluna gidilmiştir. Bu çalışmanın sonunda beşeri coğrafya konuları içerisinde yer alan nüfus, nüfusun dağılışı hareketleri, şehirleşme, sanayileşme ve beraberinde getirdikleri şeklinde sosyal politikalara yön veren coğrafi unsurlara rastlanmıştır. Bunların dışında sosyal politika uygulamalarına ve araçlarına zaman zaman yer verildiği tespit edilmiştir. Sonuç olarak programlar içerisinde 2005'te hazırlanan programın çalışma konumuza en yakın içeriğe sahip olduğu söylenebilir