ENDERUN MEKTEBİ ÖRNEKLEMİNDE GÜNÜMÜZ ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLARIN EĞİTİMİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Cihan KILIÇ

Danışman: MEHMET ALİ ÇAKMAK

Özet:

Bu araştırmanın amacı, Enderun Mektebini üstün yetenekli çocuklara verdiği eğitim yönüyle incelemek ve mektepte uygulanan eğitim modelinin günümüzde üstün yetenekli çocuklara uygulanan eğitim modellerinden hangisine ne düzeyde benzediğini araştırmaktır. Bu araştırmada, tarihsel yöntem ile betimleme yöntemi kullanılmıştır. Tarihsel yöntem araştırmaları, problemlerin geçmişteki durumunu araştırır ve ne idi sorusuna cevap aramaktadır. Betimleme yöntemi ise mevcut durumla ilgili olarak, olayların, kurumların ve problemlerin ne olduğunu araştırmaktadır. Araştırma verileri literatür taraması tekniği ile toplanmıştır. Toplanan veriler karşılaştırmalı olarak değerlendirilmiştir. Kavramsal çerçeve kısmında üstün yetenekli çocukların eğitimi tarihi ile bu alandaki çeşitli uygulamalar ve Enderun Mektebi hakkında bilgi verilmiştir. Bulgular kısmında ise bu iki veri karşılaştırılarak Enderun Mektebinin üstün yetenekliler okulu olup olmadığını destekleyecek veriler elde edilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, Enderun Mektebi, günümüz üstün yetenekli eğitim modelleriyle öğrenci kabul kriterleri, verilen eğitimin niteliği ve eğitim süreci yönüyle oldukça benzeşmektedir. Bu durum mektebin üstün yeteneklilere eğitim veren modern kurumlarla eşdeğer nitelikte olduğunu ortaya koymaktadır. Araştırtmanın son bölümünde söz konusu bulgulara dayanılarak öneriler sunulmuştur