Okul Öncesi Dönem Çocukların Öz Düzenleme Becerileri ile Akran Zorbalığına Maruz Kalma Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Okul Öncesi Eğitim Bilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GÖZDE İLERİ

Danışman: Gülümser Gültekin Akduman

Özet:

Bu araştırma, okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden çocukların öz düzenleme

becerilerini ve akran zorbalığına maruz kalma düzeylerini belirlemek, öz düzenleme

becerileri ile akran zorbalığına maruz kalma düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemek

amacıyla yapılmıştır. Bu kapsamda araştırma, 2017-2018 eğitim öğretim yılı içerisinde

Ağrı ili, Patnos ilçesinde bulunan okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 48 ay üzeri

155 çocuk ile yürütülmüştür. Araştırmada veri toplamak amacıyla; çocuklar ve aileleri ile

ilgili gerekli bilgilere ulaşabilmek için, “Kişisel Bilgi Formu”; çocukların öz düzenleme

beceri düzeylerini belirleyebilmek için “Okul Öncesi Öz Düzenleme Ölçeği (OÖDÖ)” ve

çocukların akran zorbalığına maruz kalma düzeylerinin belirlenebilmesi için ise; “Akran

Şiddetine Maruz Kalma Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS programında,

bağımsız değişkenlerin kategori sayısına göre, bağımsız örneklemler için t testi ve Tek

Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda öz düzenleme

becerilerinin çocuğun kardeş sayısına, doğum sırasına, anne yaşına, anne öğrenim

durumuna, anne çalışma durumuna, aile tipine, babanın öğrenim durumuna ve babanın

çalışma durumuna göre istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık gösterdiği görülmüştür

(p<0,05). Yine akran zorbalığına maruz kalma düzeyinin çocuğun aile yapısına, baba

çalışma durumuna ve babanın öğrenim durumuna göre istatiksel açıdan anlamlı bir

farklılık gösterdiği görülmüştür (p<0,05). Araştırmada ayrıca akran zorbalığına maruz

kalma düzeyleri ile öz düzenleme becerileri arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki

olduğu belirlenmiştir.

Anahtar Kelimeler: Okul Öncesi Dönem, Öz Düzenleme Becerileri, Akran Zorbalığı