Ortaöğretim 10. sınıf görsel sanatlar dersinde Türk tezhip sanatının öğretiminde çalışma yapraklarının kullanımı


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Öğrenci: FİLİZ BİÇARE

Danışman: NURAN SAY

Özet:

Bu araştırmada, Ortaöğretim onuncu sınıf görsel sanatlar dersinin müfredat konularından biri olan Tezhip sanatının öğretiminde çalışma yapraklarının kullanımı; öğrencinin tezhip sanatını Ali Üsküdârî örneği ile öğretiminde etkisi üzerine araştırılmıştır. Bu doğrultuda araştırma, ön test-son test kontrol gruplu deneysel desen üzerine modellenmiştir. Araştırma 2010-2011 Eğitim Öğretim Yılı'nda, onuncu sınıf 40 öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırmanın deney grubunda bulunan öğrencilerle (n=20) iki haftalık süre ile , Tezhip sanatı anlatılmış öğrencilere çalışma yaprakları verilerek içindeki yönergelere uyulması ve çalışma yapraklarının okunması istenmiştir. Kontrol grubu (n=20) öğrencilerine ise klasik yöntemle ders işlenmiştir. Araştırmada kullanılacak veriler, tezhip sanatı başarı testi kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde bağımsız gruplar ve bağımlı gruplar için t testi kullanılmıştır. Verilerin analiz edilmesiyle elde edilen sonuçlarda, deney grubundaki öğrencilerde; Tezhip Sanatı konusunu çalışma yaprakları ile uygulama süreci sonunda başarılarında artış olduğu görülmüş; ayrıca bu artışın kontrol grubuna oranla daha yüksek olduğu gözlenmiştir. Bunun yanında deney grubu öğrencilerinin tezhip sanatı başarı testinden aldıkları puanlardaki artış, kontrol grubundan dört kat yüksek bulunmuştur. Elde edilen sonuçlar ortaöğretim görsel sanatlar müfredatlarından biri olan Tezhip Sanatı konusu Çalışma Yapraklarıyla öğretilmesinin öğrenci başarısında artışa sebep olduğunu göstermektedir.