ANKARA ULASIM POLİTİKALARINDA SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK: BATIKENT-KIZILAY METROSUNUN SOSYAL BOYUTUYLA DEGERLENDİRİLMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SATI KAÇIRAL

Danışman: FATMA ERDOĞANARAS

Özet:

1970 sonrası çevre konularına duyarlılıgın artması ile gündeme gelen ve 1987'de Brundtland raporu ile dünya literatürüne giren sürdürülebilirlik kavramı es zamanlı olarak ulasım boyutuna da tasınmıstır. Bu noktada sürdürülebilir ulasım politikalarının olusturuldugu görülmektedir. Özellikle sürdürülebilir ulasım politikalarının sosyal ilkeleri (esit,erisilebilirlik, saglık ve güvenlik, bireysel sorumluluk, bütüncül planlama) toplumların kentsel yasam kalitelerinin artırılması açısından belirleyici olmaktadır. Bu çalısmada Ankara-Batıkent-Kızılay metrosu sürdürülebilir ulasım politikalarının sosyal ilkeleri çerçevesinde degerlendirilmistir.Sürdürülebilirligin sosyal ilkeleri Batıkent-Kızılay metro istasyonunda uygulanan anketler ısıgında degerlendirilmistir. Bütüncül planlama ilkesi ise 1970 sonrası Ankara'da uygulanan kent planları ve ulasım planlama çalısmaları dogrultusunda degerlendirilmistir. Çalısma sonucunda,toplumda kadınların,dar gelirirlilerin, metro istasyonlarına uzak ve yakın bölgelerde yasayanların ulasım talepleri ve memnuniyet düzeylerinin farklılastıgı ortaya çıkmıstır. Metro istasyonuna ulasımda yasanan sorunların yasam kalitesini ve sürdürülebilirligi olumsuz yönde etkiledigi görülmüstür. Özellikle insan saglıgı ve güvenliginin saglanmasında metro isletmesine iliskin uygulamaların oldukça belirleyici oldugu ortaya konulmustur. Bu çalısma, henüz raylı toplutasım deneyimi çok yeni olan Ankara örneginde bundan sonra yapılacak uygulamalar için yönlendirici olacak ve kentsel yasam kalitesinin artırılmasına katkı saglayacaktır.