Söylem belirleyicileri ve konuşma İngilizcesi: İngilizce'nin yabancı dil olduğu Türk ortamında kullanımı


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2012

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Asuman Aşık

Danışman: PAŞA TEVFİK CEPHE

Özet:

Bu doktora çalışması, anadili İngilizce'den farklı olan Türk konuşucuları tarafından kullanılan söylem belirleyicilerini, anadili İngilizce olan konuşucuların sözlü söylemlerinde kullanılanlarla karşılaştırarak, konuşma İngilizce söylemindeki tekrar sıklıklarını ve işlevlerinin kullanımını araştırmayı amaçlamaktadır. Bu amaçlar için, araştırma, hem nitel hem de nicel araştırma yöntemlerini kullanmıştır. Araştırmanın nitel yanı içerisinde, çevri yazı yöntemiyle, Gazi Üniversitesi'nde okuyan Türk lisans öğrencilerinin ders sunumlarını içeren bir araştırma bütüncesi oluşturulmuştur. Verileri, karşılaştırmak için, MICASE bütüncesi yardımıyla ile Michigan Üniversitesi'ndeki öğrenci sunumlarının yazılı metinlerine erişilmiştir. Her iki bütüncedeki söylem belirleyicilerinin tekrar sıklığı belirlenmiştir. Sonuçlar, Türk İngilizce konuşucularının konuşma İngilizcesi'nde söylem belirleyici çeşitliği eksikliğine sahip olduklarını ve söylem belirleyicilerini sınırlı sayıda kullandıklarını göstermektedir. Çalışmanın nicel yönü içinse, söylem belirleyicilerinin işlevleri, her iki bütünceden örneklendirilmiştir; bu da, anadili İngilizce olmayan konuşucuların, sözlü söylemde söylem belirleyicilerinin işlev çeşitliğinden yararlanmadıklarını ortaya çıkarmıştır. Bu bulgularla birlikte, araştırma, konuşma İngilizcesi söyleminde söylem belirleyicilerinin kullanımı konusunda Türk konuşucularda farkındalığı artırma ihtiyacının önemini vurgulamaktadır ve İngilizce dil eğitimi için dikkate değer çıkarımlar önermektedir.