Okul öncesi geometri eğitim programının çocukların geometri becerileri ve yaratıcı düşünmelerine etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Ana Bilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MELDA KILIÇ

Danışman: Fatma Tezel Şahin

Özet:

Bu araştırmanın amacı Okul Öncesi Geometri Eğitim Programı’nın (OGEP) çocukların

geometri becerileri ve yaratıcı düşünmeleri üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırmada

öntest-sontest kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma

grubunu 2017- 2018 eğitim öğretim yılının güz yarıyılında Samsun ili Canik ilçesinde

bağımsız resmi bir anaokuluna devam eden ve 5-6 yaşlarında deney grubunda 17, kontrol

grubunda 17 olmak üzere toplam 34 çocuk oluşturmuştur. Araştırma kapsamında, deneysel

çalışmanın gerçekleştirilebilmesi için çocukların geometri becerilerini geliştirebilmek

amacıyla OGEP hazırlanmıştır. Verilerin toplanmasında Genel Bilgi Formu, Erken

Geometri Beceri Testi (EGBT) ve Torrance Yaratıcı Düşünce Testi (TYDT) Şekilsel Alt

Testi’nin A ve B formları kullanılmıştır. Deney grubundaki çocuklara 10 hafta boyunca

haftada 3 gün olmak üzere OGEP uygulanmıştır. Kontrol grubundaki çocuklar, MEB (2013)

Okul Öncesi Eğitim Programı’na devam etmiştir. Elde edilen bulgulara göre, OGEP’e

katılan deney grubundaki çocuklar ile MEB (2013) Okul Öncesi Eğitim Programı’na devam

eden kontrol grubundaki çocukların geometri becerileri arasında deney grubundaki

çocukların lehine istatistiksel olarak anlamlı farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Deney

grubundaki çocuklar ile kontrol grubundaki çocukların yaratıcı düşünmeleri arasında da

deney grubundaki çocukların lehine istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olduğu

belirlenmiştir. Sonuç olarak, OGEP’in çocukların geometri becerileri ve yaratıcı

düşünmeleri üzerinde etkili olduğu ve bu etkinin kalıcı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Araştırmanın bulguları ilgili alan yazın ışığında tartışılmış ve araştırma sonuçları

doğrultusunda önerilerde bulunulmuştur.

Anahtar Kelimeler : Geometri, erken geometri becerileri, yaratıcı düşünme, okul öncesi

matematik eğitimi, okul öncesi eğitim