Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin kariyer karar verme güçlükleri ile kariyer gelişimleri ve benlik saygıları arasındaki ilişkilerin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Öğrenci: BÜŞRA ŞEKERLİ

Danışman: GALİP YÜKSEL

Özet:

Bu araştırmanın amacı, ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin kariyer gelişimleri ve benlik saygılarının, kariyer karar verme güçlüklerini yordayıp yordamadığını incelemektir. Araştırmada ayrıca, ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin kariyer karar verme güçlüklerinin yaşa, cinsiyete, anne babanın eğitim düzeyine ve algılanan sosyo ekonomik düzeye göre farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Araştırmaya Ankara ilindeki 7 ortaokulun 8. sınıfında öğrenim gören toplam 400 kız ve erkek öğrenci katılmıştır. Araştırmada Gati ve Saka (2001) tarafından geliştirilen ve Bacanlı (2008) tarafından uyarlanan Kariyer Karar Verme Güçlükleri Ölçeği, Schultheiss ve Stead (2004) tarafından geliştirilen ve Türkçe'ye uyarlaması Bacanlı, Sürücü ve Özer (2007) tarafından yapılan Çocuklar için Kariyer Gelişimi Ölçeği (ÇKGÖ), geçerlik ve güvenirlik çalışmaları Pişkin(1997) tarafından yapılan Coopersmith Özsaygı Ölçeği Okul Kısa Formu ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırmanın verileri analiz edilirken tanımlayıcı istatistikler ve dört çoklu regresyon analizi kullanılmıştır.Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin Kariyer Kararı Verme Güçlükleri Ölçeği'nden aldıkları toplam puanlar, öznel akademik başarı algısı, benlik saygısı düzeyi, sosyo ekonomik düzey ve lise tercihine karar vermiş olma durumuna göre anlamlı farklılık göstermiştir. Buna göre benlik saygısı, akademik başarı algısı ve sosyo ekonomik düzeyi yüksek olan öğrenciler ile lise tercihine karar vermiş olanlar daha az kariyer karar verme güçlükleri yaşamaktadır.Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin kariyer gelişimi düzeyi, kariyer karar verme güçlükleri alt boyutlarından yalnızca hazırlık eksikliği ni anlamlı düzeyde yordamıştır. Buna göre kariyer gelişimi, benlik saygısı ve sosyo ekonomik düzeyi yüksek öğrenciler ile lise tercihine karar vermiş olanlar kariyer kararı alırken daha az hazırlık eksikliği hissetmiştir. Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin Kariyer Karar Verme Güçlükleri Ölçeği'nden aldıkları toplam puanlar yaşa, cinsiyete, anne babanın eğitim durumuna göre anlamlı farklılık göstermemiştir.