Lise öğrencilerinin, coğrafya öğretmenlerinin beden dili hareketlerine yönelik görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: NİGAR YILDIZHAN

Danışman: SALİH ŞAHİN

Özet:

Coğrafya biliminin ana temasını oluşturan unsurlardan birisi ve en önemlisi insandır. Sınıf ortamında öğrenciye bilgiyi aktarırken materyallerin yanında öğrenmeyi büyük ölçüde etkileyen öğretmenin davranışı ve bunu kullanma şekli de önemlidir. Çünkü coğrafyanın sözel aktarıma dayalı kısmı da ağırlıkta olduğundan beden dili/sözsüz iletişim öğeleri içerik aktarmada önemli bir görev üstlenmektedir. Bilgiyi öğrenciye doğru ve anlamlı aktarmada öğretmenin rolü büyük önem taşır. Materyallere destek olarak bedenimizi de anlatıma kattığımızda aslında bedenimiz öğrenciyle iletişime geçer ve öğretimde zaman emek kaybı önlenmiş olur. Bu kapsamda çalışmamızın ana temasını coğrafya öğretmenlerinin beden dili oluşturacaktır. Coğrafya dersi öğretiminde beden dilinin önemi üzerinde akademik anlamda ciddi çalışmalar yapılmamıştır. Kişisel gelişim kitapları dışında ve coğrafya bilimi ile ilgili yazılan kitapların sadece bir kısmında bu konuya yer verilmiştir. Araştırmanın bu alanda yapılacak diğer çalışmalara destek olması umulmaktadır. Araştırma, Yozgat/Sorgun Anadolu imam hatip lisesi ve Anadolu öğretmen liselerinde öğrenim gören 9. 10. 11. ve 12. sınıf öğrencilerinden oluşmaktadır. Coğrafya öğretmenlerinin beden dilini kullanmalarının öğrenci görüşüne göre değerlendirilmesi araştırılmıştır. Araştırma yöntemi olarak, tarama yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama tekniği olarak anketten yararlanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; öğrencilerin, coğrafya öğretmenlerinin beden dili hareketlerini kullanmasını olumlu buldukları görülmüştür. Kız ve erkek öğrenciler arasında öğretmenlerinin beden diline yönelik görüşlerinde Cinsiyeti erkek olan öğrencilerin coğrafya öğretmenlerinin beden dili hareketlerine yönelik görüşleri cinsiyeti kız olan öğrencilerin coğrafya öğretmenlerinin beden dili hareketlerine yönelik görüşlerine göre daha olumlu bulunmuştur. Coğrafya öğrencilerinin okudukları sınıf düzeylerinin, coğrafya öğretmenlerinin beden dili hareketlerine yönelik görüşleri arasında anlamlı bir farklılığa sebep olmamıştır. Anadolu öğretmen lisesinde okuyan öğrenciler ile genel lisede okuyan öğrencilerin coğrafya öğretmenlerinin beden dili hareketlerine yönelik görüşleri arasında anlamlı bir fark gözlenmiştir.