Okul öncesi eğitim kurumlarında uygulanan aile katılım çalışmalarının aile-öğretmen arasındaki iletişim ve işbirliğine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: ÖZLEM ÜSTÜBAL

Danışman: FATMA TEZEL ŞAHİN

Özet:

Bu çalışma, okul öncesi eğitim kurumlarında uygulanan aile katılım çalışmalarının aile-öğretmen arasındaki iletişim ve işbirliğine etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Çalışma grubunu Ankara İli Çankaya merkez ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ilköğretim okulları bünyesinde bulunan bir anasınıfından (Bu annelerden 30'u deney, 30'u kontrol grubunda er almıştır). 60 anne oluşturmuştur. Deney grubu annelere ihtiyaçları saptanarak hazırlanan "Anne Katılım Programı" uygulanmıştır. "Anne Katılım Programı"nda aile katılım çalışmalarından veli toplantısı, haber mektubu, fotoğraf ve internet, grup toplantısı, broşür, eğitim panosu, bireysel görüşme ve yıl sonu sergisi çalışmalarına yer verilmiştir. Kontrol grubu annelere herhangi bir program uygulanmamıştır. Çalışma ön ve son test, kontrol gruplu deneysel desenle yapılmıştır. Araştırmada, çocuklar ve aileleri hakkında bilgi almak amacıyla "Kişisel Bilgi Formu", annelerin ihtiyaç duydukları konuları belirlemek amacıyla "İhtiyaç Belirleme Formu", uygulanan "Anne Katılım Programı"nın aile-öğretmen iletişim ve işbirliği üzerine etkisini ölçmek amacıyla "Aile-Öğretmen İletişim ve İşbirliği Ölçeği" kullanılmıştır. Araştırmada ailelere ait demografik bilgiler frekans ve yüzde olarak verilmiştir. Annelerin iletişim ve işbirliği durumlarını belirlemek amacıyla "Aile-İletişim ve İşbirliği Ölçeğinin alt boyut ve toplam ile annelerin yaş, öğrenim durumu ve çalışma durumlarının öğretmen ile olan iletişim ve işbirliğinde etkisinin olup olmadığını değerlendirmek amacıyla Mann Whitney U Testi, Kruskall-Wallis H Testi ve Wilcoxon Testi yapılmıştır. Araştırma sonucunda "Anne Katılım Programı" uygulama sonrası Aile-Öğretmen İletişim ve İşbirliği Ölçeği' nin tüm alt boyutlarında ve toplamda deney ve kontrol grubu son test puanları, ile deney grubu ön ve son test puanları arasında anlamlı fark saptanmıştır (p < 0,05). Bu fark deney grubu lehinedir. "Anne Katılım Programı" uygulanmayan kontrol grubu annelerin "Aile-Öğretmen İletişim ve İşbirliği Ölçeği"nin tüm alt boyut ve toplam puanları arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır (p>0,005). Deney ve kontrol grubu annelerin yaş, öğrenim durumu ve çalışma durumuna göre "Aile-Öğretmen İletişim ve İşbirliği Ölçeği"nin tüm alt boyut ve toplam puanları arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır (p>0,005).Aile katılım çalışmaları annelerin ihtiyaçlarına, uygun oldukları zamanlara göre hazırlandığında, tüm annelerin istekle katıldığı ve "Anne Katılım Programı"nın anne ile öğretmen arasındaki iletişim ve işbirliğini olumlu yönde etkilediği saptanmıştır.