Geleneksel Türk Halk Müziğinde Kullanılan Aksak Ölçülü Türkülerin Flüt Eğitimindeki Zorluklarının İncelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ajda Şenol Sakin

Danışman: FERDA GÜRGAN ÖZTÜRK

Özet:

Bu araştırma, flüt öğrencilerinin Geleneksel Türk Halk Müziğinde kullanılan aksak ölçülü türküleri seslendirmesinde karşılaşılan zorlukların tespit edilerek türkülerin flüt eğitiminde daha iyi seslendirilmesi için alıştırmaların hazırlanmasına yönelik yapılmıştır. Flüt eğitiminde aksak ölçü ve ritimlerin çalıştırılmasına yönelik alıştırmaların yer aldığı kaynak sayısı azdır. Bu araştırmanın amacı; Geleneksel Türk Halk Müziği repertuarında yer alan flüt eğitiminde kullanılabilecek aksak ölçülü türkülerin seçilerek seslendirmede yaşanan zorluklara yönelik alıştırmalar hazırlamak ve bu alıştırmaların öğrencilerin ritmik becerilerinin gelişmesine olan etkisini tespit etmektir. Araştırma, flüt eğitimine yönelik hazırlanmış aksak ölçülü dizi çalışmaları ve alıştırmaların yer aldığı basılı kaynak eksikliğinin giderilebileceği yönünden önemlidir. Araştırmanın daha önce Türk Halk Müziği eğitimi almamış İtalyan öğrencilere de uygulanmış olması çalışmanın önemini arttırmaktadır. Araştırmada; TRT Türk Halk Müziği repertuarında yer alan aksak ölçülü türküler incelenmiş ve seçilen 12 türkü uzman görüşü alınarak flüte uyarlanmıştır. Türkülerin ritimsel özellikleri belirlenerek dizi çalışmaları ve alıştırmalar hazırlanmıştır. Araştırmanın deneysel aşamasında Ön Test/Son Test deneysel model kullanılmıştır. Çalışma grupları 18 Türk ve 8 İtalyan öğrenciden oluşturulmuştur. Ön test/son test değerlendirmeleri için gözlem formları hazırlanmış ve verilerin çözümlenmesinde SPSS-18 paket programı kullanılmıştır. Uzmanların, çalışma gruplarının türküyü seslendirmesine yönelik verdiği puanlar arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir fark olup olmadığı Kendall W, Kruskal-Wallis, Wilcoxon Signed Ranks ve Mann-Whitnay U testleri ile ölçülmüştür. Test sonuçlarına göre; Türk ve İtalyan öğrencilerinin seslendirme düzeylerinde anlamlı bir fark olmadığı, çalışma gruplarının ön test ve son test puanlarının arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir fark olduğu görülmüştür. Buna göre; hazırlanan dizi çalışmaları ve alıştırmaların çalışma gruplarının seslendirme düzeyine olumlu etkisi olduğu sonucuna varılmıştır. Bu tez Gazi Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri birimi tarafından Lisansüstü Tez projesi olarak desteklenmektedir. Proje numarası 04 / 2015-03'dür.