ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN REKREASYONEL BİR FAALİYET OLARAK HALK OYUNLARINA KATILIM NEDENLERİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İSA DOĞAN

Danışman: HALUK KOÇ

Özet:

Araştırmada rekreasyonel bir faaliyet olarak halk oyunlarıyla ilgilenen üniversite öğrencilerinin halk oyunlarına bakış açısı, katılım nedenleri ve bu nedenlerin çeşitli değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Araştırmanın evrenini, 2007-2008 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde, Ankara'daki üniversitelerde öğrenim gören ve rekreasyonel bir faaliyet olarak halk oyunlarıyla ilgilenen üniversite öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklemi ise bu evrenden ulaşılan; Gazi Üniversitesi, Hacettepe Üniversitesi, ODTÜ (Orta Doğu Teknik Üniversitesi), Ankara Üniversitesi'nde öğrenim gören ve rekreasyonel bir faaliyet olarak halk oyunlarıyla ilgilenen 199 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Bu araştırma kapsamında, kişisel bilgi formu ve anket formu kullanılmıştır. Her iki formdan elde edilen bilgiler frekans ve yüzde olarak ortaya konmuş, halk oyunlarına katılım nedenlerinin çeşitli değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığı ise One-Way ANOVA (Tek Yönlü Varyans Analizi) ve bağımsız gruplar t testi ile kontrol edilmiştir. Araştırmada anlamlılık düzeyi 0.5 olarak kabul edilmiştir. iii Araştırma sonucunda; 1) Öğrencilerin büyük bir kısmı (% 68,3) halk oyunlarına ilgi duymakta, %25,6'sı kısmen ilgi duymakta, çok az bir kısmı (% 6) ise ilgi duymamaktadır. 2) Öğrencilerin büyük bir çoğunluğu (% 59,4) halk oyunlarına üniversite öncesi dönemlerde başlamışlardır. 3) Halk oyunları branşından herhangi bir maddi kazanç sağlamasalar da öğrencilerin büyük bir çoğunluğu tüm yaşamları boyunca halk oyunlarıyla ilgilenme eğilimindedirler. 4) Tüm yaşamı boyunca halk oyunlarıyla ilgilenme eğiliminde olduğunu söyleyen öğrencilerin (135) tamamına yakını (123), halk oyunlarını bedensel ve ruhsal gerginliklerin azaltılmasında bir araç olarak görmekte ve ilerde çocuklarını halk oyunları oynamaları için özendirme eğilimi içerisindedirler. 5) Öğrenciler halk oyunlarına daha çok sosyal, kişisel ve fiziki gelişim, sağlıklı yaşamak, hoş vakit geçirmek vb. nedenlerle yönelmekte; ekonomik ve çevresel nedenler onların halk oyunlarına yönelmelerinde fazla etkili olmamaktadır. Bu araştırmada ayrıca, öğrencilerin cinsiyetlerine, ailelerinin sosyo-ekonomik düzeylerine, öğrencilerin okudukları üniversite ve sınıf düzeylerine göre halk oyunlarına yönelme nedenlerinde farklılaşmaların olduğu görülmüştür. Araştırma sonunda ortaya çıkan sorunlara dayalı olarak araştırmacı tarafından ortaya konulan önerilere yer verilmektedir.