Gitar eğitiminde yazarak çalışma yönteminin teknik becerileri kazanmaya etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: ŞEVKİ ÖZER AKÇAY

Danışman: SADIK ÖZÇELİK

Özet:

Yazarak çalışma yöntemi, gitar öğrencilerinin eserlerini çalışırken, geleneksel öğretim yöntemlerine ek olarak, eser notasında yer alan müziksel unsurlara daha fazla dikkat etmelerini ve daha fazla unsuru algılamalarını sağlayan, öğrencinin aktif olarak öğrenmesine olanak tanıyan bir çalışma yöntemidir. Araştırmanın amacı, gitar eğitiminde teknik becerilerin kazanılmasında, yazarak çalışma yönteminin öğrenci başarısına etkisini ortaya koymaktır. Araştırmanın çalışma grubu, Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Müzik Bilimleri Bölümü'nde lisans düzeyinde öğrenim görmekte olan, derslere düzenli olarak devam eden ve gitar çalmaya ilişkin temel düzeyde teknik becerileri edinmiş, 5'i deney grubunda 5'i de kontrol grubunda olmak üzere 10 bireysel çalgı gitar öğrencisi olarak belirlenmiştir. Öğrenciler deney ve kontrol gruplarına yansız olarak atanmıştır. Araştırmada, betimsel ve deneysel boyutlardan oluşan karma model kullanılmıştır. Buna göre bu araştırma ilgili literatürün taranması, var olan durumun ortaya konulması, geliştirilen veri toplama aracına ilişkin uzman görüşü alınması ve oluşturulan çalışma yöntemi ile ilgili öğrenci görüşleri doğrultusunda değerlendirme yapılması yönünden "betimsel", oluşturulan çalışma yönteminin uygulanması yönünden de "deneysel" bir araştırma niteliği taşımaktadır. Araştırmanın ilk aşaması olan betimsel kısımda genel tarama modelinden yararlanılmış ve araştırma için belirlenen konunun temellendirilmesi ve yönlendirilmesi için literatür taraması yapılarak konuyla ilgili bilgiler toplanmıştır. Gitar eğitiminde yazarak çalışma yönteminin hangi teknik becerilere etkisinin ne ölçüde olduğunu belirleyebilmek amacıyla, oluşturulan "Performans Dereceleme Ölçeği" için gitar eğitimcilerine görüşme formu anketi uygulanmıştır. Araştırmanın ikinci aşaması olan deneysel kısımda, deneysel desen olarak öntest - sontest kontrol gruplu model kullanılmıştır. Deneysel boyutta uygulanan öntest - sontest verilerinin toplanması için uzman görüşleri doğrultusunda becerilerin ölçülmesine ilişkin dereceleme ölçeği oluşturulmuştur. Araştırmanın deneysel işlem bölümünün öntest verilerini almak amacıyla, çalışma grubuna, belirlenen eser, 2 hafta süreyle geleneksel yöntemle çalıştırılmıştır. 2 haftalık çalışma süresi sonunda tüm öğrencilerin performansları kamera ile kaydedilmiştir. Daha sonra deney grubu ile yazarak çalışma yöntemi kullanılarak 2 hafta (haftada 2 ders saati olmak üzere toplam 4 ders saati) ders yapılmıştır. Bu sürede kontrol grubuyla yazarak çalışmaya yönelik hiçbir çalışma yapılmamıştır. Uygulanan deneysel süreç sonunda, seçilen eser deney grubuna sontest verilerini almak üzere çaldırılmış ve video kamera ile kayıtları alınmıştır. Yazarak çalışma yönteminin uygulanmasını da içeren 4 haftalık deneysel işlem sürecinden sonra ön test son test farklılıkları karşılaştırılmıştır. Elde edilen veriler, "Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi" ve "Mann Whitney U" testi kullanılarak analiz edilmiştir. Ayrıca deneysel işlem sonrasında çalışma grubu öğrencilerinin yapılan çalışmayla ilgili görüşleri alınmıştır. Deneysel işlem sonrasında, öğrencilerin genel müzik alanına ilişkin becerilerin, gitar çalmaya ilişkin teknik becerilerin ve müzikal etki ve yorumlamaya ilişkin becerilerin kazanımına yönelik öntest - sontest puanları, öntestte gruplar arasında anlamlı bir fark olmadığını, sontestte deney grubu lehine anlamlı bir fark oluştuğunu göstermiştir. Sontest verileri yazarak çalışma yönteminin, öğrencilerin genel müzik alanına ilişkin becerilerini, gitar çalmaya ilişkin teknik becerilerini ve müzikal etki ve yorumlamaya ilişkin becerilerini geliştirmede önemli ölçüde etkili olduğunu göstermiştir. Araştırmanın sonuçlarının deneysel işlem sonrası çalışma grubu öğrencileri ile yapılan görüşme formlarından elde edilen verilerle de tutarlılık gösterdiği ve gitar eğitiminde yazarak çalışma yönteminin başarılı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.