Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 5-6 yaş çocuklarının öz düzenleme becerileri ile akademik benlik saygısı ve kişilerarası problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MERVE MERCAN

Danışman: Saide Özbey

Özet:

Araştırma okul öncesi eğitime devam eden 5-6 yaş çocuklarının öz düzenleme becerileri ile

akademik benlik saygıları ve kişilerarası problem çözme becerileri arasındaki ilişkiyi

incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2018-2019 eğitim öğretim yılında

İstanbul’un Avcılar merkez ilçesinde bulunan resmi okulların anasınıfları ve özel

anaokullarına devam eden 5-6 yaş çocukları oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemini

evrenden tesadüfi örnekleme ile seçilen 289 çocuk oluşturmuştur. Araştırmada “Kişisel

viii

Bilgi Formu”, “Öz Düzenleme Becerileri Ölçeği”, “Akademik Benlik Saygısı Ölçeği” ve

“Kişilerarası Problem Çözme Becerileri Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma sonucunda,

çocukların öz düzenleme becerilerinin; yaş, kardeş sayısı, doğum sırası, çocuğun devam

ettiği okul türü, anne-baba yaşı, anne-baba öğrenim durumu ve anne çalışma durumu

değişkenlerine göre farklılık gösterdiği (p<0.05); cinsiyet ve baba yaşı değişkenlerine göre

farklılık göstermediği saptanmıştır (p>0.05). Çocukların akademik benlik saygılarının;

kardeş sayısı, doğum sırası, okul türü, aile yapısı, anne-baba öğrenim durumu ve anne

çalışma durumu değişkenlerine göre farklılık gösterdiği (p<0.05); cinsiyet, yaş ve annebaba

yaşı değişkenlerine göre farklılık göstermediği saptanmıştır (p>0.05). Çocukların

kişilerarası problem çözme becerilerinin; cinsiyet, kardeş sayısı, doğum sırası, okul türü,

aile yapısı, anne-baba öğrenim durumu ve anne çalışma durumu değişkenlerine göre

farklılık gösterdiği (p<0.05); yaş ve anne-baba yaşı değişkenine göre farklılık göstermediği

saptanmıştır (p>0.05). Çocukların “Öz Düzenleme Becerileri Ölçeği”nin tamamından

aldıkları puanlar ile “Akademik Benlik Saygısı Ölçeği”nden aldıkları puanlar arasında

pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır. “Öz Düzenleme Becerileri Ölçeği”nin

tamamından aldıkları puanlar ile “Kişilerarası Problem Çözme Becerileri Ölçeği”nin Yıkıcı

Problem Çözme alt boyutundan aldıkları puanlar arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki

olduğu saptanmıştır. “Kişilerarası Problem Çözme Becerileri Ölçeği”nin Yıkıcı Problem

Çözme alt boyutundan aldıkları puanlar ile “Akademik Benlik Saygısı Ölçeği”nden

aldıkları puanlar arasında negatif yönde ve anlamlı düzeyde bir ilişki olduğu saptanmıştır.

“Kişilerarası Problem Çözme Becerileri Ölçeği”nin Yapıcı Problem Çözme alt boyutundan

aldıkları puanlar ile “Akademik Benlik Saygısı Ölçeği”nden aldıkları puanlar arasında

pozitif yönde ve anlamlı düzeyde bir ilişki olduğu saptanmıştır.

Anahtar Kelimeler: Okul Öncesi, Öz Düzenleme Becerileri, Kişilerarası Problem Çözme,

Akademik Benlik Saygısı