6 yaş grubu çocukların duygusal zekaları ile annelerinin mizah tarzları arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: DİCLE AKAYDIN

Danışman: GÜLÜMSER GÜLTEKİN AKDUMAN

Özet:

Bu araştırma, okul öncesi eğitimi alan 6 yaş grubu çocukların duygusal zeka düzeyleri ile annelerinin mizah tarzları arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmada annelerin ve çocukların demografik özelliklerini belirleyebilmek için araştırmacı tarafından geliştirilen, Genel Bilgi Formu; annelerin mizah tarzlarını ölçebilmek için Mizah Tarzları Ölçeği ve çocukların duygusal zeka düzeylerini ölçebilmek için Sullivan Çocuklar İçin Duygusal Zeka Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, 2014-2015 eğitim öğretim yılı içerisinde Ankara'nın Çubuk ilçesinde bulunan resmi ilköğretim okullarının anasınıfları ile resmi bağımsız anaokullarına devam eden 6 yaş grubu 206 çocuk ve anneleri oluşturmuştur. Elde edilen veriler SPPS 20 paket programında, bağımsız değişkenlerin kategori sayısına göre, bağımsız örneklemler için T testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ile analiz edilmiştir. Farklılığın anlamlı olması durumunda, farklılığın hangi gruptan kaynaklandığını belirlemek için Bonferroni testi kullanılmıştır Değişkenler arasındaki ilişkiler Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı ile incelenmiştir. Yapılan istatistiklerde anlamlılık düzeyi 0,05 olarak seçilmiştir. Araştırma sonucunda, çocukların duygusal zeka boyutlarının; çocuğun cinsiyeti, şu an devam ettiği okul öncesi eğitim kurum türü, çocuğun kurumdaki yılı, annenin yaşı, mesleği ve öğrenim durumu değişkenlerine göre istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık oluşturduğu saptanmıştır (p<0,05). Annelerin mizah tarzlarının ise ailenin aile tipine değişkenlerine göre istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık oluşturduğu saptanmıştır (p<0,05). Çocukların duygusal zeka düzeyleri ile annelerinin mizah tarzları arasındaki ilişki incelendiğinde ise; çocukların duygusal zeka boyutlarından yüzler bölümü ile annelerin kendini yıkıcı mizah boyutu arasında negatif, anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır (p<0,05). Elde edilen bulgular ilgili literatür ışığında tartışılarak, önerilerde bulunulmuştur