İLKÖĞRETİM 5.SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL BİLGİLER DERSİ HAKLARIMI ÖĞRENİYORUM ÜNİTESİ İLE İLGİLİ KAVRAMLARI ANLAMA DÜZEYLERİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Serap YILMAZ

Danışman: SELMA YEL

Özet:

Bu araştırmada 20062007 öğretim yılında uygulanmaya başlayan Sosyal Bilgiler dersi 5.sınıf programında bulunan Haklarımı Öğreniyorum ünitesindeki kavramların anlaşılma düzeyleri belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma giriş, yöntem, bulgular ve yorum, sonuç ve öneriler olmak üzere dört bölümden oluşmaktadır. Araştırma tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu random yöntemiyle, Ankara İli Çubuk İlçesindeki merkez ilköğretim okullarından seçilen üç ilköğretim okulu ve bu okullardaki 120 5.sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama araçları olarak araştırmacı tarafından geliştirilen 30 maddelik Kavram Başarı Testi ve yine araştırmacı tarafından oluşturulan Görüşme Formu kullanılmıştır. Kavram Başarı Testinin analizinde bağımsız örneklemler t testi, tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Görüşme sonucunda elde edilen veriler ise doğru anlama, sınırlı anlama, yanlış anlama, cevap verememe gibi kategorilere ayrılarak frekans ve yüzde hesaplamaları yapılmıştır. Araştırma sonucunda ulaşılan bulgular şu şekilde özetlenebilir: Kavram Başarı Testine göre öğrencilerin, kurum, rol, sorumluluk, duygu, kronoloji kavramlarını anlama düzeyleri tam öğrenme alt sınırı olan % 70'in üzerindedir. Hak, düşünce, davranış, hoşgörü, grup kavramlarının anlaşılma düzeyleri ise %70'in altındadır. Yapılan görüşme sonuçlarına göre ise öğrenciler, sorumluluk, hoşgörü, kronoloji, kurum kavramları ile ilgili sorulara % 22.5'i doğru anlama, %35'i sınırlı anlama, % 15'i yanlış anlama, %27.5'i cevap verememe kategorilerinde cevap vermişlerdir.