Ezgisel Dikte Çalışmalarında Bilgisayar Destekli Eğitimin Öğrenci Başarısına Etkileri


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: YUSUF ÖZGÜL

Danışman: Gamze Elif Tanınmış

Özet:

Bu çalışmada, geliştirilen bilgisayar destekli dikte eğitimi yazılımının üniversite müzik öğretmenliği bölümü öğrencilerinin başarılarına olan etkisi incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2014-2015 güz yarıyılında Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Fakültesi Müzik Öğretmenliği Anabilim Dalı'nda, MİOY dersi almakta olan 30 birinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışma grubu, aynı yıl yapılan yetenek sınavı puanları kullanılarak deney (n = 15) ve kontrol (n = 15) grubuna ayrılmış ve uygulama süreci başlamıştır. Sekiz hafta süren uygulama sürecinde deney grubu; haftalık 4 saat süren MİOY dersinin, dikte harici konular işlenen ilk üç saatine katılmış, dikte çalışmaları yapılan son saatte ise sınıf dışına alınmıştır. Dördüncü saati boş geçen deney grubu, haftanın bir başka günü bir saat boyunca bilgisayar destekli bireysel dikte eğitimi almıştır. Kontrol grubu ise MİOY dersinin dördüncü saatinde eğitimci eşliğinde geleneksel dikte çalışmaları yapmışlardır. Araştırmada karma yöntemlerden, nicel ve nitel yaklaşımların birarada kullanıldığı "Açımlayıcı Sıralı Desen" modeli kullanılmıştır. Nicel kısımda deneme modellerinden, "Ön Test - Son Test Kontrol Gruplu" tam deneysel model kullanılmıştır. İlk olarak çalışma grubuna ön test-son test uygulanmış ve sekiz hafta süren uygulama sonrası son-test uygulanmıştır. Nitel kısımda ise nitel araştırma modellerinden "Durum Çalışması" modeli kullanılmıştır. Deney grubuna; son-test uygulaması ardından bilgisayar destekli dikte eğitimi hakkında görüşlerinin alınabilmesi amacıyla geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler, geleneksel sınıf ortamında dikte eğitimi alan kontrol grubunun ön-test ve son-test puanları arasında, son-test puanları lehine anlamlı fark olduğunu göstermiştir. Bu sonuç, geleneksel dikte eğitiminin kontrol grubunun dikte yazma başarısına olumlu yönde etki ettiğini göstermiştir. Buna benzer şekilde bilgisayar destekli dikte eğitimi alan deney grubunun ön-test ve son-test puanları arasında, son-test puanları lehine anlamlı fark bulunmuştur. Bu sonuç, bilgisayar destekli dikte eğitiminin deney grubunun dikte yazma başarısına olumlu yönde etki ettiğini göstermiştir. Deney ve kontrol gruplarının son-test puanları incelendiğinde ise deney grubu puanları lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Bu sonuç, bilgisayar destekli dikte eğitiminin, geleneksel dikte eğitimine göre daha başarılı olduğunu göstermektedir. Deney grubuna uygulanan yarı yapılandırılmış görüşme formu sonucunda da öğrencilerin bilgisayar destekli dikte eğitimi hakkında olumlu görüş bildirdikleri görülmüştür. Elde edilen bu sonuçlar ışığında ülke genelinde bilgisayar destekli eğitim kullanımının, üniversiteler ve liselerde yaygınlaştırılabilmesi amacıyla eğitimcilere hizmet içi eğitimler verilmesi önerilmiştir. Ayrıca ders harici boş zamanlarda ikinci bir kişiye ihtiyaç duymadan dikte yazma alanında kendilerini geliştirmek isteyen öğrenciler için okullarda bilgisayar destekli eğitim sınıflarının açılması önerilmektedir.