Öğretmen adaylarının bilişim teknolojilerini eğitimde kullanmada öğretim elemanlarını model alma durumlarının incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Öğrenci: GÜL ERTÜRK

Danışman: HASAN ÇAKIR

Özet:

Çalışmanın amacı öğretmen adaylarının eğitimde Bilişim Teknolojilerini (BT) kullanma konusunda öğretim elemanlarını model alma durumlarını araştırmaktır. Veri toplama aracı, araştırmacı tarafından geliştirilmiştir. 206 öğretmen adayıyla pilot uygulama yapılmıştır. Daha sonra geçerlik güvenirlik analizleri yapılmıştır. Çalışma grubunu ise 2012-2013 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde iki devlet üniversitesinde dördüncü sınıfta öğrenim görmekte olan 1040 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırma tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizi SPSS programı kullanılarak yapılmıştır. Betimsel analiz, regresyon analizi, t-testi ve ANOVA analizi yapılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre; öğretmen adayları çoğunlukla bireysel çalışmaları ile BT kullanımını öğrenmektedirler. Derslerinde Microsoft Ofis yazılımlarını, veri depolama cihazlarını, web sitelerini sıklıkla kullanmaktadırlar. Öğretmen adayları aktif öğrenme etkinliklerinde BT?yi sıklıkla kullanmaktadırlar ve BT kullanımında kendilerini oldukça yeterli görmektedirler. Öğretmen adayları, öğretim elemanlarını BT kullanımı konusunda model almaktadırlar. Model almaları üzerinde cinsiyet açısından anlamlı farklılık görülmemiştir ancak bölüm açısından anlamlı farklılık görülmüştür. Öğretmen adaylarının BT kullanımı öz-yeterlikleri, aktif öğrenme etkinliklerinde BT kullanımları ve öğretim elemanlarının BT kullanımlarını gözlemlemeleri birlikte öğretmen adaylarının öğretim elemanlarının BT kullanımını model almalarındaki toplam varyansının yüzde yirmisini açıklamaktadır. Bu araştırma öğretim elemanlarının BT kullanımı konusunda model olmalarının önemine dikkat çekmektedir.