ARCS Motivasyon Modelinin Görsel Sanatlar Öğretmen Adaylarının Motivasyonlarına Tutumlarına ve Çalışmalarına Etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Kerim Laçinbay

Danışman: MELİHA YILMAZ

Özet:

Bu araştırmada, ARCS Motivasyon Modeli'nin görsel sanatlar öğretmen adaylarının motivasyonlarına, derse yönelik tutumlarına, bilgiyi öğrenmeye karşı meraklarına ve çalışmalarına olan etkisini belirlemek amaçlanmıştır. Nicel araştırma yöntemine dayalı bu deneysel (ampirik) çalışmada; deneysel desen modellerinden, eşleştirilmiş ön test - son test kontrol gruplu seçkisiz desen modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi, Resim İş Eğitimi Anabilim Dalı'nda öğrenim görmekte ve Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Dersi almakta olan 18'i deney, 18'i kontrol olmak üzere 36 lisans öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak Semerci (2010) tarafından geliştirilen Başarı Odaklı Motivasyon Ölçeği (BOM); Çetin, Bağçeci, Kinay ve Şimşek (2013) tarafından geliştirilen Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Dersine Yönelik Tutum Ölçeği (ÖTMTDYTÖ) ve Litman (2008) tarafından geliştirilen ve Eren (2009) tarafından Türkçe'ye uyarlanan Bilgi Kaynaklı Merak Ölçeği kullanılmıştır. Deneysel işlem sürecinde ortaya çıkan görsel sanatlar dersi materyali tasarımlarının değerlendirilmesi için uzman görüş formu olarak holistik 1 Bu araştırma, Gazi Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi tarafından desteklenmiştir. Proje kodu: 04-2017-06. rubrik (beşli dereceli puanlama anahtarı) kullanılmıştır. Ölçeklerden elde edilen veriler SPSS - 21 paket programı aracılığıyla Mann- Whitney U Testi kullanılarak analiz edilmiştir. Uzman Görüş Formu'ndan elde edilen veriler, Intraclass Correlation Coefficient (Sınıfiçi Korelasyon Katsayısı) belirledikten sonra, yine Mann - Whitney U testi ile analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda, ön-testte çalışma grubunda yer alan öğretmen adaylarının derse karşı tutumlarında, motivasyonlarında, bilgi kaynaklı meraklarında anlamlı bir fark ortaya çıkmamıştır. Deneysel işlem sonrasında yapılan son testte ise, ARCS Motivasyon Modeli'ne göre öğretim süreci tasarlanan deney grubundaki öğretmen adaylarının lehine derse karşı tutumlarında, motivasyonlarında, bilgi kaynaklı merak düzeylerinde ve çalışmalarında anlamlı düzeyde farklılık görülmektedir.