Kastamonu’Daki Yabancı Öğrencilerin Türkçeye Yönelik Tutumları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Kadir COŞKUN

Danışman: İHSAN KALENDEROĞLU

Özet:

Tutum kavramı insan yaşantısındaki pek çok alana etki etmektedir. Dil öğrenimi süreci de bu alanlardan biridir. Yabancı bir dil öğreniminde öğrenilen dile yönelik tutum, bireyin yabancı dilin kendisine olduğu gibi o dilin öğretildiği dersi de sevmesine etki etmektedir. Öğrenilen yabancı dile yönelik tutum ne kadar olumlu olursa o dili öğrenmeye yönelik motivasyon da o ölçüde yüksek olmaktadır. Aynı zamanda öğrenilmesi amaçlanan yabancı dile yönelik tutum olumlu yönde geliştikçe, o dili kullanan topluma ait kültürün benimsenmesi daha kolay olacak ve bireyin kültür şoku yaşama olasılığı düşecektir. Türkiye’de öğrenim gören yabancı öğrencilerin Türkçeye yönelik tutumları bahsedilen nedenlerden dolayı onların dil öğrenme süreçlerinde önem arz etmektedir. Bireylerin yabancı bir dile yönelik tutumları, o dil ile ilişkili diğer unsurlardan da etkilenmektedir. Bu nedenle ilgili araştırma kapsamında dile yönelik tutuma etki ettiği çeşitli çalışmalarda söz edilmiş olan toplum, kültür ve ders ortamı (öğretmen, öğrenci ve müfredat) gibi unsurları da içinde barındıran bir ölçek hazırlanmıştır. Araştırmacı, araştırma evreni içerisinde yer alan öğrencilerin bir kısmı ile onların Türkçeye yönelik tutumlarını etkileyen unsurları tespit etmek amacıyla yüz yüze görüşmüştür. Bu görüşmelerden ve alan yazın ışığında 37 maddeden oluşan taslak bir tutum ölçeği oluşturulmuştur. Oluşturulan taslak ölçek Kastamonu TÖMER’de öğrenim gören 229 öğrenciye sunulmuştur. Bu çalışmanın ardından ölçek 22 maddeye indirgenmiştir. Son hâlini alan ölçek Kastamonu Üniversitesindeki çeşitli fakültelerde öğrenim görmekte olan 243 yabancı öğrenciye sunulmuştur. Saha çalışması sonucunda ise öğrencilerin Türkçeye yönelik tutumları genel oranda olumlu düzeyde bulunmuş ve tutumlarının cinsiyet, yaş ve gelir düzeyi ve geldikleri ülke değişkenlerinden etkilenmezken Türkçeyi öğrenme sebeplerinden etkilendiği bulunmuştur