Enstrümanlı ve klasik kazık yükleme deney sonuçlarının karşılaştırılması: Ankara-Sivas Demiryolu Projesi örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: CEVAT KANDEMİR

Danışman: SAMİ OĞUZHAN AKBAŞ

Özet:

Bu çalışmada üç adet kayaya soketli fore kazık üzerinde uygulanan yükleme deneyine ait veriler kullanılarak enstrümanlı ve klasik testler sundukları sonuçlar açısından karşılaştırılmış ve kazık yük taşıma mekanizması incelenmiştir. Her üç deneyde de kazıklar tasarım yükleri altında düşük deformasyonlar (0,4-3,1 mm arasında) göstermiştir. Bu sebeple kazık nihai taşıma güçleri on bir farklı grafiksel yöntem ile belirlenmeye çalışılmış fakat yöntemler güvenilir veya tutarlı bir sonuca ulaşılmasını sağlayamamıştır. Tasarımda dayanımın sadece soket sürtünme direnci kaynaklı olacağı kabulü yapılmış, söz konusu değer oldukça güvenli tarafta kalacak şekilde, literatürde önerilen değerlerin 2,1 ile 4,8’de biri arasında kalacak oranda seçilmiştir. Klasik yükleme deneylerinin sunduklarına ek olarak, enstrümanlı deney ile derinlik boyunca yük dağılımı ve zemin katmanlarının sürtünme dirençleri, kazık uç direnci ile kazığın elastisite modülü ve yüklemedeki mevcut eksantrisite elde edilmiştir. Söz konusu veriler kazığın yük taşıma mekanizması hakkında önemli bilgiler sunmuştur. 51 ton/m2 olarak güvenli seçildiği düşünülen soket birim sürtünme direnci 20,95 ton/m2 mertebesinde belirlenmiş olup, söz konusu değer literatürde kaya tek eksenli basınç dayanımına bağlı olarak belirlenenlere kıyasla son derece düşüktür. Ayrıca tasarım kabulünün aksine, maksimum deney yükü altında yükün sadece %37’si soket sürtünme direnci ile taşınmakta olup, zemin sürtünme ve kazık uç dayanımları oldukça önemli katkı sunmaktadır. Enstrümanlı kazık yükleme deneyi, yük-deplasman ilişkisi açısından başarılı olduğu düşünülen bir tasarımın kabullerinin büyük oranda yanlış olduğunu göstermiştir.