Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Oyun Oynama Eğilimleri İle Motivasyonları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ŞEYMA SALİHA PEKER

Danışman: Zeynep Kurtulmuş

Özet:

Araştırma 36-72 aylık çocukların oyun oynama eğilimleri ile motivasyonları arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırma ilişkisel tarama modelindedir. Çalışmanın evrenini 2017-2018 eğitim öğretim yılında Trabzon ilinde yer alan bağımsız anaokullarında bulunan 36-72 aylık çocuklar oluşturmaktadır. Evrenden uygun örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenen 600 çocuk ise örneklemi oluşturmaktadır. Veriler ‘Kişisel Bilgi Formu’, ‘Çocuklar İçin Oyun Oynama Eğilimi Ölçeği’ ve ‘Okul Öncesi Çocuklar İçin Motivasyon Ölçeği’ adlı veri toplama araçları ile toplanmıştır. Kişisel Bilgi Formu ebeveynler, diğer ölçekler ise öğretmenler tarafından her çocuk için ayrı ayrı doldurulup toplanmıştır. Çocuklar İçin Oyun Oynama Eğilimi Ölçeği bilişsel kendiliğindenlik, fiziksel kendiliğindenlik, sosyal kendiliğindenlik, zevkin belirginliği ve mizah anlayışı alt boyutlarından oluşmaktadır. Okul Öncesi Çocuklar İçin Motivasyon Ölçeği zihinsel dayanıklılık, kaba motor dayanıklılık, çocuklarla sosyal dayanıklılık, yetişkinlerle sosyal dayanıklılık, negatif tepki, zevk hakimiyeti ve genel beceri alt boyutlarından oluşmaktadır. Araştırma sonucuna göre, motivasyonun oyun oynama eğilimi üzerinde pozitif yönde etkisi mevcuttur. Çalışmada oyun oynama eğilimini etkileyen en önemli motivasyon alt faktörü sosyal dayanaklılık iken, genel beceri alt faktörünün oyun oynama eğilimi üzerinde anlamlı bir etkisine rastlanılmamıştır.

Anahtar Kelimeler: Oyun Oynama Eğilimi, Motivasyon, Okul Öncesi Eğitim