Ortaokullarda çalışan öğretmenlerin mesleki gelişim etkinliklerine yönelik görüşlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Öğrenci: SERAP HAKYEMEZ

Danışman: MELEK ÇAKMAK

Özet:

Bu araştırmanın temel amacı, ortaokullarda görev yapmakta olan öğretmenlerin, öğretmenlik mesleğinde mesleki gelişime ilişkin görüşlerini betimlemek ve konuyu çeşitli değişkenler (cinsiyet, mesleki kıdem, eğitim durumu, branş, katıldığı etkinlik sayısı) açısından analiz etmektir. Karma yöntem ile yürütülen bu araştırmada veriler, nicel olarak anket ile nitel olarak ise görüşme ve ankette yer verilen açık uçlu sorular ile elde edilmiştir, böylelikle araştırmada veri çeşitlemesi yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini Ankara ili Keçiören ilçesinde bulunan MEB'e bağlı devlet okullarında görev yapmakta olan ortaokul öğretmenleri oluşturmuştur. Araştırmada 341 öğretmenden elde edilen nicel veriler, SPSS paket programı yardımıyla, frekans (f), yüzde (%), standart sapma, aritmetik ortalama, t testi ve Anova testi kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırmada 29 öğretmenden görüşme ile elde edilen veriler ile açık uçlu sorulardan elde edilen verilere yönelik içerik analizi yapılmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlar ile ortaokul öğretmenlerinin mesleki gelişim kavramını, mesleki bilgileri güncellemek, mesleki ve kişisel yeterlilikleri geliştirmek ve yenilikleri takip etmek olarak açıkladıkları; mesleki gelişim etkinliklerinin güçlü yönleri arasında uygulama ve içeriği, zayıf buldukları yönleri arasında ise zamanlama ve uygulama boyutlarını vurguladıkları; mesleki gelişim etkinliklerine yönelik beklentilerinin içeriğin ilgi ve ihtiyaca yönelik oluşturulması, uygulama sürecinde aktif bir katılımın sağlanması,uygulayıcının nitelikli ve donanımlı kişilerden seçilmesi ve etkinliğin, öğretmenlerin çalışma takvimi ve saatleri de düşünülerek, en uygun zaman dilimlerinde yapılması yönünde olduğu belirlenmiştir.