60-72 aylık çocukların motivasyon düzeyleri ile duygusal zeka ve benlik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı , Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SARE TÜRKMEN

Danışman: Saide Özbey

Özet:

Araştırma 60-72 aylık çocukların motivasyon düzeyleri ile duygusal zeka ve benlik algıları

arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Çocukların motivasyon düzeylerini

ve motivasyon düzeylerinin duygusal zeka ve benlik algılarını nasıl etkilediğini ortaya

koymak açısından önem taşımaktadır. Araştırma ilişkisel tarama modelindedir. 2017-2018

eğitim öğretim yılında Trabzon ili Ortahisar merkez ilçesinde yer alan bağımsız

anaokulları ve ilköğretime bağlı anasınıflarında bulunan 60-72 aylık çocuklar evreni;

evrenden tesadüfi küme örnekleme yöntemiyle seçilmiş 300 çocuk örneklemi

oluşturmaktadır. Veriler “Genel Bilgi Formu”, “Okul Öncesi Çocuklar İçin Motivasyon

Ölçeği”, “Sullivan Duygusal Zeka Ölçekleri” ve “DeMoulin Benlik Algısı Ölçeği” ile elde

edilmiştir. Araştırma sonucunda çocukların motivasyon düzeylerinin 1 kardeşe sahip

olanların, okul öncesi eğitime 2 yıl ve üzeri devam edenlerin, bağımsız anaokulunda eğitim

alanların, anne ve babası önlisans ve lisans mezunu olanların, annesi çalışanların, annebabası

profesyonel meslek sahibi olanların ve yüksek sosyoekonomik düzeye sahip

çocukların lehine anlamlı farklılık gösterdiği (p<0.50); cinsiyet ve aile yapısı

değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermediği (p>0.50) bulunmuştur. Çocukların

duygusal zekalarının 1 kardeşe sahip olanların, okul öncesi eğitime 2 yıl ve üzeri devam

edenlerin, bağımsız anaokulunda eğitim alanların, anne ve babası önlisans ve lisans

viii

mezunu olanların, annesi çalışanların, anne-babası profesyonel meslek sahibi olanların ve

yüksek sosyoekonomik düzeye sahip çocukların lehine anlamlı farklılık gösterdiği

(p<0.50); cinsiyet ve aile yapısı değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermediği

(p>0.50) saptanmıştır. Çocukların benlik algılarının 1 kardeşe sahip olanların, okul öncesi

eğitime 2 yıl ve üzeri devam edenlerin, bağımsız anaokulunda eğitim alanların, anne ve

babası önlisans ve lisans mezunu olanların, annesi çalışanların, anne-babası profesyonel

meslek sahibi olanların ve yüksek sosyoekonomik düzeye sahip çocukların lehine anlamlı

farklılık gösterdiği (p<0.50); cinsiyet ve aile yapısı değişkenlerine göre anlamlı farklılık

göstermediği (p>0.50) bulunmuştur. Çocukların motivasyon düzeyleri ile duygusal zekaları

arasında pozitif yönde ve orta düzeyde anlamlı ilişki saptanmıştır. Çocukların motivasyon

düzeyleri ile benlik algıları arasında pozitif yönde ve orta düzeyde anlamlı ilişki

bulunmuştur. Çocukların duygusal zeka düzeyleri ile benlik algıları arasında pozitif yönde

ve orta düzeyde anlamlı ilişki saptanmıştır.

Anahtar Kelimeler : Okul Öncesi Eğitim, Motivasyon, Duygusal Zeka, Benlik Algısı