İsmail Hakkı Baltacıoğlu'nun eğitim görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: LÜTFİ KAYTANCI

Danışman: BEYHAN ZABUN

Özet:

Araştırmada İsmail Hakkı Baltacıoğlu'nun eğitim görüşleri ile günümüz Türk eğitim sisteminde ve genel olarak günümüz eğitiminde kullanılan öğretim programı öğeleri, öğretim stratejileri, öğretme yöntem ve teknikleri, öğretim ilkeleri ve ölçme teknikleri karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Betimsel yöntemle yapılan bu araştırmanın verileri, Baltacıoğlu'nun eserleri ile hakkında yazılmış kitap ve makalelerden nitel veri analizi yöntemi kullanılarak elde edilmiştir. Araştırmanın sonucunda, Türk eğitim sistemi ve günümüz eğitiminde kullanılan öğretim programı öğeleri, öğretim stratejileri, öğretme yöntem ve teknikleri, öğretim ilkeleri ve ölçme tekniklerinin Baltacıoğlu'nun eğitim anlayışıyla benzer ve farklı yönlerinin olduğu görülmüştür. Ayrıca Baltacıoğlu'nun günümüzden en az yarım yüzyıl önce ifade ettiği birçok görüşünün ülkemizde ancak 9-10 yıl öncesinde uygulamaya koyulduğu görülmüş; bu durumla ilgili en somut örneğin, ülkemiz ilkokul programlarına 2005-2006 eğitim-öğretim yılında giren yapılandırmacılık' anlayışı olduğu tespit edilmiştir. Öğrencinin daha önceki bilgilerinden de yola çıkarak bilgiyi kendisinin oluşturduğu ve öğretmenin sadece bir rehber ve yardımcı durumunda olduğu bu anlayışın izleri, Baltacıoğlu'nun 1942'de kaleme aldığı İçtimai Mektep' ve 1964'te kaleme aldığı Pedagojide İhtilal' adlı eserlerinde görülmektedir. Yine programlarımıza 2005-2006 eğitim-öğretim yılında giren, nöropsikoloji ve gelişim uzmanı Howard Gardner'ın 1983'te ortaya koyduğu Çoklu Zekâ Kuramı'na göre, insanların farklı zekâ alanları vardır ve eğitim-öğretim esnasında da bu gerçek gözetilmelidir. Baltacıoğlu'nun ise Gardner'dan 19 yıl önce Pedagojide İhtilal adlı eserinde bu gerçeği zekâ yok zekâlar vardır' şeklinde ifade ettiği tespit edilmiştir.