Boşluk doldurucu kullanımının hazırlık öğrencilerinin konuşma sınavları üzerine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, YABANCI DİLLER EĞİTİMİ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: SABAHAT NUR BOZTUNÇ

Danışman: Paşa Tevfik Cephe

Özet:

İngilizce öğrenenlerin karşılaştığı en büyük problemlerden biri konuşma becerilerinin geliştirilmesidir. Öğrencilerin konuşma becerilerini geliştirmeye çalışan öğretmenler olarak, takip edecek birçok yol ve kullanacak birçok metot bulabiliriz. Boşluk doldurucu öğretimi de bu yol ve metotlardan biri olarak düşünülebilir. Bu amaçla, çalışmada hem nicel hem de nitel araştırma yöntemleri kullanıldı. Bu çalışmada 20 hazırlık öğrencisi (10 deney, 10 kontrol grubu) ve üç boşluk doldurucu öğretim oturumu yer aldı. Örneklemin seçiminde öznel olduğundan dolayı, amaçlı örnekleme yöntemi kullanıldı. Araştırmanın nicel kısmında, sözlü sınav başarılarına ilişkin boşluk doldurucu öğretilen ve öğretilmeyen öğrenciler arasında bir fark olup olmadığını ortaya çıkarmak amaçlandı. Nicel veriler öğrencilerin sözlü sınav sonuçlarından elde edildi ve SPSS v24'te çıkarımsal istatistik (Eşleştirilmiş örneklem t-testi ve bağımsız örneklem t-testi) ile analiz edildi. Sonuçlar, çalışmanın deney grubu ile kontrol grubu arasında anlamlı bir farklılık oluşturmadığını göstermektedir. Çalışmanın nitel kısmına gelince, ilk olarak, sözlü sınav sırasında deney grubundaki öğrenciler tarafından en çok hangi boşluk doldurucuların kullanıldığını bulmak amaçlandı. Veriler, sözlü sınav görüntü kayıtlarından elde edildi. Sözlü sınavların görüntü kayıtları araştırmacı tarafından dinlendi ve öğretilenler arasından kullanılan boşluk doldurucuları not edildi. Sonuçlar “Biliyorsunuz”, “Düşüneyim” ve “Sanırım” ın öğrenciler tarafından en çok kullanılan boşluk doldurucular olduğunu göstermektedir. İkinci olarak, öğrencilerin boşluk doldurucuları öğrenme hakkındaki görüşleri yazılı geri bildirim formlarıyla alınmış, Nvivo yazılımı v12'de tematik içerik analizi yapılarak analiz edildi. Sonuçlar, öğrencilerin boşluk doldurma öğrenimini beğendiklerini ve onları öğrenme konusunda olumlu hisleri olduğunu göstermektedir.

Anahtar Kelimeler : Konuşma becerilerinin geliştirilmesi, Boşluk Doldurucu, Sözlü Sınav