Çok sayıda Orifis İçeren Radyal Havalı Yatakların Dinamik Karakteristiklerinin Sayısal Ve Deneysel İncelenmesi


Karaçay T. (Yürütücü), Dal A.

TÜBİTAK Projesi, 2021 - 2022

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Ağustos 2021
  • Bitiş Tarihi: Ağustos 2022

Proje Özeti

Dışardan basınçlı hava yatakları ile desteklenmiş yatak-rotor sistemlerinde, yatak ve şaft yüzeyleri arasında yatak üzerine yerleştirilmiş besleme delikleri (Orifisler) ile iletilen basınçlı hava sayesinde ince yağlayıcı film oluşturulur. Yüzeyler arasındaki ince yağlayıcı hava filmi, yüzeylerin birbirine temas etmesini önler ve rotoru taşır. Havanın viskozitesinin sıvı yağlayıcılara göre çok düşük olmasından dolayı, türbinler ve yüksek hızlı hassas talaşlı imalat tezgâhları gibi yüksek hızda çalışan rotorların desteklenmesi için aerostatik hava yatakları oldukça sık kullanılırlar.

Aerostatik hava yataklarının konvansiyonel kullanımında, dışarıdan basınçlandırılmış hava, yatak ve şaft yüzeyleri arasına genellikle orifis veya gözenekli yapılı malzeme kullanılarak taşınır. Gözenekli malzeme kullanılan aerostatik yataklar, orifis kısıtlayıcılı aerostatik yataklara göre şaft yüzeyinde daha iyi basınç dağılımı sağladığından yük taşıma kapasiteleri daha yüksektir. Ancak gözenekli malzeme kullanılan aerostatik yatakların maliyetlerinin yüksek olması ve malzemelerin mukavemetlerinin düşük olmasından dolayı kullanımları çok yaygınlaşmamıştır.  Orifis kısıtlayıcılı aerostatik yataklarda ise orifis sayısı arttırılarak şaft üzerine etkiyen basınç dağılımı daha homojen hale getirilebilir.

Bu projede tasarlanan aerostatik yatakta çok sayıda mikro yapıda orifis içeren basınçlı hava yatağı sayesinde şaft yüzeyine etkileyen hava basıncının dağılımı homojenleşmiş olacaktır. Böylece yatağın yük taşıma kapasitesi ve yatak katılığı arttırılacaktır. Aynı yük taşıma kapasitesi ve yatak katılığı değerlerini sağlayan yataklara göre daha az basınçlı hava kullanılacağından güç tüketimi azaltılacaktır.  Konvansiyonel imalat yöntemleri ile üretilmesi zor olan bu aerostatik yatak tasarımının üretimi için son yıllarda çok hızlı bir şekilde gelişen imalat yöntemi olan eklemeli imalat yöntemi kullanılacaktır. Yatağın yüzey kalitesinin ve mukavemetinin yüksek olması amacıyla SLA (Stereolithography) yöntemi ile üretilmesi planlanmıştır.

Üretilecek aerostatik yatakların geometrik parametrelerinin (boşluk miktarı, besleme deliği çapı, boy-çap oranı) yatak yük taşıma kapasitesi ve yatak katılığına etkileri sayısal ve deneysel olarak incelenecektir. Aerostatik yataklar ile yataklanmış yatak-rotor sistemi 4 serbestlik dereceli olarak modellenip, sistemin hareket denklemleri elde edilecektir. Doğrusal olmayan yatak-rotor sistemi davranışını ifade edebilmek için hareket denklemleri farklı rotor dönüş hızları için çözülecektir. Orbit eğrileri ve faz düzlem eğrileri çizdirilerek yatağın geometrik parametrelerinin rotorun kararlılığına etkileri incelenecektir.