Yılmaz İ., Aksu A. (Yürütücü), Çağlar T. N.
Diğer Resmi Kurumlarca Desteklenen Proje, 2010 - 2011
Mimari tasarım eğitimi stüdyo olarak adlandırılan kavramsal olgu kapsamında pratiğe taşınmaktadır. Beaux-Arts’dan bu yana mimari tasarım eğitimi stüdyolarda gerçekleştirilmektedir. Kavramsal olarak çöküşte ve krizde olduğu, mimari tasarım eğitiminin ortamı olmayı sürdüremeyeceği yönündeki tüm karamsar yaklaşımlara karşın günümüzde stüdyo varlığını sürdürmektedir. Stüdyo, uğraşı alanı mimari tasarım eğitimi olanların gündelik konuşmaları içinde sıklıkla, olumlu olumsuz tüm anlamlarıyla ama üzerinde pek düşünmeden, kullana geldikleri başlıca sözcüktür.
Bugüne kadar pek çok değerli mimari tasarım stüdyosu modelleri kurgulanmıştır ve süregelmektedir. Ancak mimari tasarım stüdyosunun potansiyelinin bu modellerle sınırlı olmadığı fark edilmiştir. Bu yüksek potansiyele güvenerek yeni, yenilikçi, alternatif mimari tasarım stüdyosu kurguları geliştirilmektedir. Mimarlığın kuramsal ve kılgısal alanlarıyla etkileşime girerek bir yandan kendilerini geliştiren stüdyolar, diğer yandan da mimari tasarım düşüncesinin geliştirilmesi için araştırma olanağı sunmaktadır. Dolayısıyla bu araştırmanın konusunu mimari tasarım stüdyoları üzerinde düşünmek, potansiyellerini keşfetmek, günümüz koşullarına göre dönüştürerek güncellemek, canlılığını ve etkinliğini geri kazanarak, mimari tasarım düşüncesini araştırmanın ve geliştirmenin ortamı olmayı sürdürmek üzere mimari tasarım stüdyo ortamlarının irdelenmesi ve sorgulanması ve stüdyoların varlık nedeninin giderek daha etkili biçimde tanımlanması oluşturmaktadır. Bu nedenle bu araştırmada, genel mimarlık ortamının ve düşüncesinin niteliğinin yükseltilmesine katkı sağlamak başlıca amaçtır. Mimari tasarım stüdyosu ortamının, sürecinin, tasarım ve tasarımcıların niteliğini geliştirmek, yükseltmek ve sürdürülebilir kılmak hedeflenmektedir. Bu
hedefler doğrultusunda mimari tasarım stüdyosu pedagojisi ve metodolojisi geliştirmek üzere çeşitli çalışmalar yapılmıştır. Kurgulanan çeşitli kısa veya uzun süreli, yoğun veya eğitim dönemine yayılan çeşitli mimari tasarım süreçlerinden elde edilen bilgi birikimi ve deneyimle özgün bir mimari tasarım eğitimi düşüncesi geliştirilmektedir. Çalışmalar sonucunda mimari tasarım eğitiminin çok katmanlı deneysel stüdyo ortamında yapılması gerekliliği benimsenmektedir. Bu düşüncenin genel veya evrensel bir mimari tasarım eğitimi kuramı/düşüncesi kurgulanmasına ait ilke ve stratejiler oluşturmaya katkı sağlaması beklenmektedir.