Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Kulaklıkla Kişisel Dinleme Cihazı Kullanım Alışkanlıkları, İşitme Kaybı Bilgisi ve İşitme Sağlığının Korunmasına Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi: Kesitsel Bir Çalışma


Tekin Dal B., Eyrekkaya N. G.(Yürütücü), Taş S.

TÜBİTAK Projesi, 2022 - 2023

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Aralık 2022
  • Bitiş Tarihi: Aralık 2023

Proje Özeti

Araştırmalar, yüksek şiddette, uzun süre, kulaklıklar ile kişisel dinleme cihazları ile yüksek yoğunlukta müzik dinleme gibi alışkanlıkların işitme kaybı, kulak çınlaması, ses hassasiyeti, oklüzyon ve distorsiyon gibi işitme bozukluklarına neden olabileceğini ortaya koymuştur. Eğlence amaçlı gürültüye maruz kalma konusunda herhangi bir öneri veya standart bulunmadığından, gençler arasında güvensiz dinleme alışkanlıkları devam etmektedir. Eğlence amaçlı gürültüye maruz kalmanın işitme fonksiyonu üzerindeki etkilerini doğru bir şekilde anlamak için, gençlerin taşınabilir kişisel dinleme cihazı kullanım alışkanlıklarını belirlemek ve bunları ne kadar ve ne sıklıkla dinlediklerini araştırmak önemlidir. Ayrıca literatür incelendiğinde kişisel dinleme cihazlarının kullanımı, risk değerlendirmesi ve gelecek nesillerin gereksiz ve maliyetli kalıcı işitme hasarlarından nasıl korunacağı hakkında çeşitli popülasyonlardan daha fazla bilgiye ihtiyaç olduğu görülmektedir. Güvenli olmayan dinleme alışkanlıklarının risklerine ve sonuçlarına rağmen, bu riskli davranışların önlenmesi ve güvenli dinleme davranışlarının kazandırılması için etkili eğitim stratejilerinin uygulanması, özellikle kişisel dinleme cihazlarını yaygın olarak kullanan üniversite öğrencilerinin sağlıklı dinleme davranışları konusunda motive veya ikna edilmesi oldukça zorlu bir süreçtir. Bu zorlu sürecin aşılması için gençlerde güvenli dinleme alışkanlıkların kazandırılmasında rol oynayan altta yatan faktörlerin anlaşılması gereklidir. Muhtemelen, işitme sağlığına ilişkin bilgi, tutum ve farkındalık açısından kültürel farklılıklar bu süreçte rol oynayan faktörlerdir. Literatür incelendiğinde ülkemizde benzer herhangi bir çalışmaya rastlanılmamıştır. Literatürden elde edilen bilgiler ışığında bu projede, ülkemizde üniversite öğrencileri arasında kulaklıkla kişisel dinleme cihazı kullanım alışkanlıklarını ve üniversite öğrencilerinin işitme sağlığının korunması konusunda bilgilerini ve tutumlarını belirlemek amaçlanmıştır. Bu araştırma tanımlayıcı tipte kesitsel bir araştırma olup, araştırmanın evrenini Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesinde okuyan lisans öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklem grubunun büyüklüğü hesaplanmış ve çalışmaya 350 öğrencinin alınmasına karar verilmiştir. Örneklem seçimi için tabakalı örnekleme yöntemi kullanılacaktır. Önerilen bu projede veriler, Danhauer ve arkadaşları tarafından geliştirilen Kişisel Dinleme Cihazı ve İşitme Anketi (Personal Listening Device and Hearing Questionnaire- PLDHQ) aracılığıyla Şubat- Haziran 2023 tarihleri arasında toplanacaktır. Anketin Türkçe versiyonu bulunmadığından projede ilk olarak anketin Türkçe versiyonu geliştirilecektir. Türkçe versiyonu geliştirilecek anket için gerekli izinler alınmıştır. Öğrencilere araştırmanın yapılma nedenleri açıklanacak, yazılı bilgilendirilmiş onamları alınacak ve çalışma süresince kişisel olarak tanımlanabilir hiçbir bilgi toplanmayacaktır. Toplanan veriler sadece araştırma amaçlı kullanılacaktır. Anket yoluyla elde edilen veriler analiz edilecek, sonuçlar ulusal ve/veya uluslararası bilimsel kongrelerde ve dergilerde paylaşılacaktır. Bu projeden elde edilecek sonuçların ulusal ve uluslararası literatüre yeni bilgiler sağlayacağına, ülkemizde yapılacak benzer çalışmalar için öncü olacağına ve bu proje sayesinde ülkemizde üniversite öğrencilerine uygun işitme sağlığını korumaya yönelik farkındalığı artırmak için geliştirilecek eğitim stratejilerinin oluşturulmasında kullanılabilecek bir bilgi temeli oluşturacağına inanmaktayız