Trafik Adabı ile Yürütücü (Prefrontal) İşlevler, Bilgece Farkındalık, Sürücü Öfke İfadesi veSürücü Davranışları Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi


Yasak Y.(Yürütücü), Hatipoğlu S., Durak Batıgün A.

TÜBİTAK Projesi, 2021 - 2022

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Eylül 2021
  • Bitiş Tarihi: Ağustos 2022

Proje Özeti

Türkiye İstatistik Kurumu verilerine göre; ülkemizde yaşanan trafik kazalarının %96,83’ü insan kusuru sonucu meydana gelmektedir. İnsan kusurunun ise %88,4’ünü sürücüler oluşturmaktadır. Bu veriler, sürücü belgesi almak için verilen eğitimin içerik ve kalitesinin ne kadar önemli olduğunu ortaya koymaktadır. Ülkemizde 2015 yılında, Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı Özel Öğretim Kurumları’nda sürücü adaylarına verilen eğitim müfredatında güncelleme ve iyileştirme çalışmaları yapılmış (Hatipoğlu ve Yasak, 2016, 2019) ve müfredata “trafik adabı” adıyla yeni bir konu eklenmiştir. Trafik kültürünün bir yansıması olan "trafik adabı", bir toplumdaki ya da ülkedeki insanların trafik ortamında, bireysel ve birbirlerine karşı davranış şekilleri olarak tanımlanabilir. Başka bir deyişle trafik adabı; denetim ve ceza korkusu olmadan yazılı kurallara uyma ve yazılı olmayan ve trafik içinde karşılıklı anlayış gerektiren davranışları oluşturma ve bu davranışları alışkanlık haline getirme şeklinde kavramsallaştırılmıştır (Hatipoğlu ve Yasak, 2016).

 

Bu araştırma iki çalışmadan oluşmaktadır. Yapılan birinci çalışmanın amacı, trafik adabına ilişkin daha ayrıntılı bilgiler elde etmemizi sağlayacak olan bir ölçme aracının geliştirilmesi, geçerlik ve güvenirlik değerlerinin belirlenmesidir. Bu amaçla daha önce Hatipoğlu ve Yasak (2016) tarafından yazılmış olan “Trafik Adabı” isimli kitapta ele alınan temel başlıklar ve ilgili alanyazın göz önünde bulundurularak, ölçek maddesi olabilecek toplam 55 ifade saptanmış ve bunlar Likert tipi ölçek formatına getirilerek, iki farklı örnekleme uygulanmıştır. Tüm analizler 303 kişiden oluşan ilk örneklem ile yürütülmüş, 251 kişiden oluşan ikinci örneklem ise doğrulayıcı faktör analizi için kullanılmıştır. Analizler sonucunda 33 maddeden oluşan dört faktörlü (Temel değerler, Empati ve iletişim, Hak ihlalleri ve Birbirini uyarma) bir ölçek elde edilmiştir. Faktörlerin Cronbach alfa değerleri .60 ile .89 arasında değişmektedir. Çalışmada, Sürücü Öfke Ölçeği (SÖÖ), Sürücü Davranışları Ölçeği (SDÖ) ve Kişilerarası İlişki Tarzları Ölçeği (KİTÖ) ise eş zamanlı geçerlik ölçütleri olarak kullanılmıştır. Yapılan korelasyon analizleri sonucunda Trafik Adabı Ölçeği (TRAD-Ö) ile bu ölçekler arasında beklenen yönde ve anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Sonuçlar değerlendirildiğinde, TRAD-Ö’nin trafik psikolojisi ve sürücü adaylarının eğitimi alanlarında kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu söylenebilir.

 

Ana çalışmada; trafik adabı ile yürütücü işlevler, bilgece farkındalık, öfke ifadeleri ve sürücü davranışları arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Çalışmaya 18-65 yaş (Ort. 36.47, SS=13.03) aralığında bulunan 528 kişi katılmıştır. Çalışma kapsamında hedeflenen hipotezler doğrulanmıştır. Veri toplama aracı olarak; Trafik Adabı Ölçeği (TRAD-Ö), Sürücü Davranışları Ölçeği (SDÖ), Sürücü Öfke İfadesi Envanteri (SÖİE), Kişilerarası Nörobiyoloji Temelli Prefrontal (Yürütücü) İşlevler Ölçeği (PİÖ) ve Beş Faktörlü Bilgece Farkındalık Ölçeği- Kısa Form (BFBFÖ-K) kullanılmıştır. Çalışmada bilgece farkındalıktan pozitif sürücü davranışları ve negatif sürücü davranışlarına giden yolları belirlemek amacıyla, “yol analizi” yapılmıştır. Sonuçlar, verinin modele uyumunun oldukça iyi düzeyde olduğunu göstermiştir. Diğer bir deyişle, bilgece farkındalık prefrontal işlevleri, yürütücü işlevler trafik adabını yordamakta; trafik adabı ise olumlu ve olumsuz sürücü davranışlarını anlamlı olarak yordamaktadır. Ayrıca bilgece farkındalıktan olumlu ve olumsuz sürücü davranışlarına giden diğer değişkenlerin sıralı aracı etkileri de anlamlı bulunmuştur. Başka bir ifadeyle, bilgece farkındalıktan olumsuz sürücü davranışlarına giden yolda, yürütücü işlevler ve trafik adabı anlamlı olarak aracılık etmektedir. Ek olarak, bilgece farkındalıktan olumlu sürücü davranışlarına giden yolda da, yürütücü işlevler ve trafik adabı anlamlı olarak aracılık etmektedir. Bu bulgulardan yola çıkarak, bilgece farkındalık müdahaleleriyle zenginleştirilmiş bir trafik adabı eğitiminin daha güvenli sürücüler yetiştirebileceği önerilmiştir. Ayrıca, araştırmacılar, bulguların ışığı altında, ilk çalışmada geliştirilmiş olan Trafik Adabı Ölçeği’nin (TRAD-Ö) adının Bilgece Farkındalıkla Sürücülük Tutumları Ölçeği (BFSTÖ) olarak değiştirmenin uygun olacağına karar vermişlerdir. Bu proje kapsamında yayınlanacak olan çalışmalarda ve sonraki araştırmalarda ölçek, bu isimle kullanılacaktır.