Öğrenme-Öğretme Aracı Olarak İnfografik Kullanımın Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Laboratuvar Güvenliği Bilgi Düzeylerine Etkisinin İncelenmesi


İnce Aka E.

TÜBİTAK Projesi, 2023 - 2024

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Eylül 2023
  • Bitiş Tarihi: Eylül 2024

Proje Özeti

Günümüz dünyasında özünde bilişim ve iletişim teknolojilerinde olmak üzere çeşitli ilerlemelerin kaydedildiği tarihsel ve toplumsal değişimler gözlenmektedir (Daşdemir ve Doymuş, 2012). Bu değişimlerin yaşandığı alanlardan biri eğitim ve öğretim sürecidir. Bu süreçte yeni oluşan öğrenme ortamlarına uyumlu öğrenme etkinlikleri ortaya çıkmıştır. Bilgiye sahip olmak kadar bu bilginin hedef kitleye doğru ve etkili yöntemlerle aktarılmasına yönelik ilgili literatür incelendiğinde “İnfografik/Bilgi Grafiği” araçlarının günümüzde çeşitli bilgilerin sunulması için oldukça başvurulduğu anlaşılmaktadır. Önerilen bu projede öğrenme-öğretme aracı olarak İnfografik kullanımın fen bilgisi öğretmen adaylarının laboratuvar güvenliği bilgi düzeylerine etkisinin incelenerek, lisans öğretim programlarında laboratuvar güvenliği konusunun öğretim sürecinde kullanılabilecek teknolojik, pedagojik özel alan bilgilerine yönelik mesleki yeterliliklerine  katkı sağlayabileceği düşünülmektedir.

 

Ön test son test kontrol gruplu deneysel yöntemin kullanılması planlanan bu araştırmanın örnekleminin köklü bir üniversitenin eğitim fakültesinde Fen Bilgisi Eğitimi Ana Bilim Dalında öğrenim gören 3.sınıf öğretmen adayları oluşturacaktır. Araştırma verileri Milli Eğitim Bakanlığı Fen Bilimleri Derse kitaplarında bulunan laboratuvar güvenlik sembollerinin isimlerinin ön ve son test olarak sorulmasıyla toplanacaktır. Ön test uygulamasının ardından proje ekibi tarafından alan yazından yararlanarak infografik oluşturma (Nuhoğlu Kibar, 2016 ) yöntemi esas alınacaktır.  Bu kapsamda  4 hafta süresince öğretmen adaylarına infografiklerin tanıtımı, laboratuvar güvenliğinde infografiklerin kullanımı ve adayların hazırlayacağı laboratuvar güvenlik sembollerinden oluşan infografik broşürlerinin sunumu  yapılacaktır.

 

Araştırma kapsamında öğrenme-öğretme aracı olarak infografik kullanılarak hazırlanacak fen laboratuvarı güvenlik sembollerinin öğretmen adayları tarafından bir broşür haline getirilerek elektronik ortamlarda (sosyal medya, anabilim dalı web sitesi vb.) paylaşılması hedeflenmektedir. Hazırlanması planlanan broşürün ve araştırma sonuçlarının fakültemizde öğrenim gören öğretmen adaylarına bir seminer kapsamında sunularak projenin yaygın etkisinin artırılması amaçlanmaktadır. Ayrıca bu araştırmada elde edilecek sonuçların ulusal bir kongrede bildiri olarak sunumunun gerçekleştirilmesi planlanmaktadır. Bununla birlikte proje sonuçlarının danışman öğretim üyesi eşliğinde raporlaştırılarak hakemli ulusal bir dergide yayımlanması planlanmaktadır. Bu çalışmada proje yürütücüsü ve ortaklarının kazanacakları bilgi ve deneyimin, öğretmen adaylarının meslek hayatlarında öğrencileri ile gerçekleştirecekleri projelere katkı sağlayacağı düşünülmektedir.