TÜBİTAK Projesi, 2023 - 2024
Günümüz dünyasında özünde bilişim ve
iletişim teknolojilerinde olmak üzere çeşitli ilerlemelerin kaydedildiği
tarihsel ve toplumsal değişimler gözlenmektedir
(Daşdemir ve Doymuş, 2012). Bu değişimlerin yaşandığı alanlardan biri eğitim ve
öğretim sürecidir. Bu süreçte yeni oluşan öğrenme ortamlarına uyumlu öğrenme
etkinlikleri ortaya çıkmıştır. Bilgiye sahip olmak kadar bu bilginin hedef
kitleye doğru ve etkili yöntemlerle aktarılmasına yönelik ilgili literatür
incelendiğinde “İnfografik/Bilgi Grafiği” araçlarının günümüzde çeşitli
bilgilerin sunulması için oldukça başvurulduğu anlaşılmaktadır. Önerilen bu
projede öğrenme-öğretme aracı olarak İnfografik kullanımın fen bilgisi öğretmen
adaylarının laboratuvar güvenliği bilgi düzeylerine etkisinin incelenerek,
lisans öğretim programlarında laboratuvar güvenliği konusunun öğretim sürecinde
kullanılabilecek teknolojik, pedagojik özel alan bilgilerine yönelik mesleki
yeterliliklerine katkı sağlayabileceği
düşünülmektedir.
Ön test son test kontrol gruplu deneysel yöntemin
kullanılması planlanan bu araştırmanın örnekleminin köklü bir üniversitenin
eğitim fakültesinde Fen Bilgisi Eğitimi Ana Bilim Dalında öğrenim gören 3.sınıf
öğretmen adayları oluşturacaktır. Araştırma verileri Milli Eğitim Bakanlığı Fen
Bilimleri Derse kitaplarında bulunan laboratuvar güvenlik sembollerinin isimlerinin
ön ve son test olarak sorulmasıyla toplanacaktır. Ön test uygulamasının
ardından proje ekibi tarafından alan yazından yararlanarak infografik oluşturma
(Nuhoğlu Kibar, 2016 ) yöntemi esas alınacaktır. Bu kapsamda
4 hafta süresince öğretmen adaylarına infografiklerin tanıtımı,
laboratuvar güvenliğinde infografiklerin kullanımı ve adayların hazırlayacağı
laboratuvar güvenlik sembollerinden oluşan infografik broşürlerinin sunumu yapılacaktır.
Araştırma kapsamında
öğrenme-öğretme aracı olarak infografik kullanılarak hazırlanacak fen
laboratuvarı güvenlik sembollerinin öğretmen adayları tarafından bir broşür
haline getirilerek elektronik ortamlarda (sosyal medya, anabilim dalı web
sitesi vb.) paylaşılması hedeflenmektedir. Hazırlanması planlanan broşürün ve
araştırma sonuçlarının fakültemizde öğrenim gören öğretmen adaylarına bir
seminer kapsamında sunularak projenin yaygın etkisinin artırılması
amaçlanmaktadır. Ayrıca bu araştırmada elde edilecek sonuçların ulusal bir
kongrede bildiri olarak sunumunun gerçekleştirilmesi planlanmaktadır. Bununla
birlikte proje sonuçlarının danışman öğretim üyesi eşliğinde raporlaştırılarak
hakemli ulusal bir dergide yayımlanması planlanmaktadır. Bu çalışmada proje
yürütücüsü ve ortaklarının kazanacakları bilgi ve deneyimin, öğretmen
adaylarının meslek hayatlarında öğrencileri ile gerçekleştirecekleri projelere
katkı sağlayacağı düşünülmektedir.