Gencer C. (Yürütücü), Pembe O.
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2010 - 2014
Literatürde, dağıtım toplamalı araç rotalama
problemleri için geliştirilen matematiksel modeller, müşterilerdeki yüklerin
araçlara kapasite haricinde hacimsel olarak da yüklenip yüklenemeyeceğine cevap
vermemektedir. Dolayısıyla, yük hacimleri düşünülmeden geliştirilen araç
rotalama çözümleri gerçek hayatta kullanılamamaktadır. Bu çalışmada araç rotalama probleminin yeni bir çeşidi olan
“Üç Boyutlu Karışık Dağıtım Toplamalı Araç Rotalama ve Konteyner Yükleme
(KDTARP-3KY) Problemi” tanımlanmış ve probleme yönelik karışık tam sayılı
doğrusal bir model ve sezgisel tabanlı bir çözüm yaklaşımı önerilmiştir.
Problemin amacı, bütün müşterilerin üç boyutlu yük taleplerinin
heterojen tipteki araç filosu ile karşılanırken toplam dolaşım mesafesini en
küçüklemektir. KDTARP-3KY problemi, müşteri taleplerinin karşılanması için
olurlu bir yükleme ve rotalamanın optimizasyonunu gerektirmektedir. KDTARP-3KY
problemine ilişkin literatürde herhangi bir test verisi mevcut değildir. Bundan
dolayı modelin performansını değerlendirmek üzere test
problemleri üretilmiştir. Test problemlerine yönelik ulaşılan sonuçlarda
optimal çözüm, optimal olmayan geçerli çözüm ve çözümsüzlük durumlarıyla
karşılaşılmıştır. KDTARP-3KY probleminin çözümünde
müşteri sayısı arttıkça optimal çözümünün bulunması uzun zaman almakta ya da
bulunamamaktadır. Bu nedenle kısa sürede çözüm veren “Tabu Arama”
algoritmasının kullanıldığı sezgisel bir çözüm yaklaşımı önerilmiştir. Tabu
arama sezgiselinde en iyi sonuç veren parametre setinin belirlenmesi için
deneysel çalışma yapılmıştır. Sezgisel sonuçlar ve model sonuçları amaç
fonksiyon değeri ve çözüm süresi kriterleri yönünden mukayese edilmiştir.