"Fen Bilimleri Dersinde Dijital Hikâye Kullanımının İlkokul 3. Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarılarına Etkisi


Doruk O.

TÜBİTAK Projesi, 2022 - 2024

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Kasım 2022
  • Bitiş Tarihi: Mart 2024

Proje Özeti

Günümüz dünyasında teknoloji hızla gelişmekte ve tüm dünyada etkisini arttıran bir dijitalleşme süreci yaşanmaktadır. Bilgiyi araştıran ve sorgulayan bireyler yetiştirmeyi amaçlayan eğitim bilimlerinde, dijitalleşme bu kapsamda her geçen gün

yaygınlaşmakta ve birçok araç ön plana çıkabilmektedir. Bu araçlardan biri olan dijital hikâyelerle ilgili son yıllarda yapılan çalışmalarda artış olduğu söylenebilir. Dijital hikâyeler eğitim ve teknoloji entegrasyonunu sağlaması bakımından önemlidir. Özellikle ilkokul çağındaki çocuklarla yapılacak uygulamalarda dijital hikâyelerin tasarlama sürecinde öğrencilerin ilgisini aktif tutacak içerikler oluşturulmaya dikkat edilmelidir. Oluşturulan içeriklerin öğrenciye kazandırılması hedeflenen kazanımlarla ilgili yeterli vurguları da yapması önem arz etmektedir. İlkokul öğrencileri fen bilimleri dersiyle formal olarak 3.sınıfta tanışmaktadırlar. Öğrencilerin ilk defa karşılaştıkları fen bilimleri dersine yönelik olumlu tutumlar geliştirmeleri ise çağdaş yöntemlerle işlenen içeriklerle mümkündür. Bu araştırmanın amacı; fen bilimleri dersinde dijital hikayelerin kullanımının ilkokul 3.sınıf öğrencilerinin akademik başarısına etkisini incelenecektir. Bu amaç doğrultusunda araştırma, nicel araştırma yaklaşımına ait, yarı deneysel modellerdeneşitlenmemiş kontrol gruplu ön test- son test desen tasarımında yürütülecektir. Araştırmanın amacına uygun olarak, araştırmacılar tarafından geliştirilecek olan Canlılar Dünyasına Yolculuk ünitesi

bağlamında Fen Bilimleri Başarı Testi kullanılacaktır. Uygulama süreci Ankara ilindeki bir ilkokulun 3.sınıf öğrencileriyle yürütülecek olup, deney ve kontrol grubundaki yaklaşık 60 öğrenciyle 6 hafta sürecektir. Bu süreçte deney grubunda dijital hikâyelerle fen öğretimi uygulamaları yapılırken kontrol grubuna ise geleneksel öğretim uygulanacaktır. Araştırma süreci; alanyazın taranması ve etik kurul izinlerinin alınması akademik başarı testinin geliştirilmesi dijital hikâyelerin tasarlanması uygulama sürecinin yürütülmesi ve verilerin toplanması verilerin analizi ve raporlaştırma olmak üzere 5 basamaktan oluşmaktadır. Araştırma sonuçlarının ilkokul düzeyinde, fen eğitiminde dijital hikâye kullanımı ve sürdürülebilir kalkınma amaçları kapsamında nitelikli eğitim açısından katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Bu kapsamda geliştirilen dijital hikâyeler araştırma sonunda kamuoyuyla ücretsiz bir şekilde paylaşılacaktır. Bu proje kapsamında lisans öğrencisi olan araştırmacıların bilimsel araştırma kültürüne sahip olmaları sağlanarak, lisansüstü eğitime ve ulusal ve uluslararası araştırma projelerine olan ilgilerinin gelişmesi beklenmektedir. Ayrıca sınıf öğretmeni adayı olan araştırmacıların ilkokul öğrencileriyle uygulama yürütecek olmalarının araştırmacı öğretmen olma yolunda katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Ayrıca bu projenin akademik yazma, hikâye yazma ve dijital hikâye yazma konularında araştırmacılara katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Son olarak

araştırmacılar ve danışmanın birlikte oluşturacakları uluslararası bilimsel bir kongrede sunulmak üzere bir adet sözel bildiri ve hakemli ulusal bir dergide bir adet makalenin yayınlanması planlanmıştır.