Okul öncesinde kaynaştırma eğitimine devam eden özel gereksinimi olan ve olmayan çocukların gelişimlerinin boylamsal analizi


Sucuoğlu N. B.(Yürütücü), Bakkaloğlu H., Demir Ş.

TÜBİTAK Projesi, 2015 - 2018

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Temmuz 2015
  • Bitiş Tarihi: Aralık 2018

Proje Özeti

Okul öncesinde kaynaştırma uygulamalarına iki yıl süre ile katılan çocukların gelişimlerinin boylamsal olarak incelenmesini ve gelişimlerini yordayan değişkenlerin belirlenmesini amaçlayan bu çalışma, ülkemizde yaklaşık olarak 30 yıldır uygulanan kaynaştırmanın özel gereksinimli olan ve olmayan çocuklar için sonuçlarını belirlemeyi amaçlayan ilk çalışmadır. Bu boylamsal çalışma için Ankara?da 13 bağımsız anaokuluna devam eden 61 özel gereksinimli çocuk ile onlarla aynı yaş ve cinsiyette olan ve normal gelişim gösteren 61 çocuktan oluşan bir çalışma grubu belirlenmiştir. Çalışma grubunda yer alan iki grup çocuğun gelişimleri iki yıl içinde üç kez, Gazi Erken Çocukluk Gelişim Envanteri (GEÇDA) ile değerlendirilmiştir. Okul öncesi eğitimin yararları ile doğrudan ilişkisi olan, özel gereksinimli olan ve olmayan çocukların, sosyal becerileri, problem davranışları, akran kabulleri, öğretmenleriyle ilişkileri, okula uyumları, ev ortamı ile devam ettikleri sınıfın niteliği ve ebeveyn-öğretmen ilişkilerine ilişkin veriler üç kez toplanmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, özel gereksinimli olan ve olmayan çocuklar okul öncesi sınıflara devam ettikleri iki yılda gelişimlerinde anlamlı düzeyde gelişme göstermişler, özel gereksinimli olmayan çocuklar özel gereksinimli çocuklardan daha fazla sayıda beceri öğrenmişlerdir. Özel gereksinimli çocukların gelişimlerini yordama olasılığı en yüksek olan değişkenin sosyal becerileri olduğu belirlenmiştir. Projenin sonuçları hem uluslararası ve ulusal araştırma sonuçları hem de ülkemizdeki kaynaştırma uygulamalarına ilişkin sorunlar çerçevesinde tartışılmıştır.